Докато китайските лидери използват икономическата и политическата си мощ, за да се борят с търговската война на Доналд Тръмп „докрай“, армията им от войници в социалните мрежи обяви хумористична анти-Тръмп кампания онлайн.
Вашингтон и Пекин налагат зашеметяващи мита върху вноса на стоки, което разпалва противопоставянето между икономическите суперсили, предизвикващо страхове от глобална рецесия и срив на пазарите.
Тръмп твърди, че политиката му е отговор на дългогодишното „ограбване“ от други държави и има за цел да върне производството в САЩ, като принуди компаниите да наемат американски работници.
Но китайските онлайн воини се възползват от огромния напредък в изкуствения интелект, за да създават миймове, в които се подчертава, че много от стоките, купувани от американците, като обувки и смартфони, са произведени от евтина китайска работна ръка.
Шеговитите постове се изстреляха на върха на списъците с най-търсени в социалните медии, заливайки платформите с подигравателни коментари срещу американския предизеднт.
В един от видеоклиповете китайски интернет потребител разтваря ръцете си, за да покаже какви стоки купува от САЩ - никакви.
Неговите десетки видеоклипове, в които той "атакува" Съединените щати, са натрупали десетки милиони гледания в TikTok, официално блокиран в Китай, но достъпен чрез виртуална частна мрежа (VPN).
„Доналд Тръмп започна търговска война, така че... F*** MAGA“, казва той в едно от видеата, като се позовава на лозунга на кампанията на Тръмп „Да направим Америка отново велика“.
Потребителят, който се намира в североизточната китайска провинция Ляонин, идентифициран чрез онлайн личността си „Buddhawangwang“, заяви пред АФП, че публикациите са начин да излее гнева си. 37-годишният мъж казва, че се е преместил в Калифорния през 2019 г., но четири години по-късно е „изхвърлил“ зелената си карта - ядосан заради „предразсъдъците срещу Китай“. Това включвало „фалшиви новини“ за Синдзян - крайнозападен регион, където Пекин е обвиняван в широко разпространени нарушения на човешките права срещу малцинствата. Сега той се чувства сигурен в стремежа си да „развенчае западната пропаганда“.
За мнозина в Китай - чийто статут на „фабрика на света“ подхранва стремителния му възход като икономическа суперсила - идеята американците сами да си правят обувки или телефони е смешна.
Огромна популярност добиха генерирани от изкуствен интелект видеоклипове, в които Тръмп, вицепрезидентът на САЩ Джей Ди Ванс - който предизвика възмущение с коментари от сорта на „китайски селяни“ - и технологичният магнат Илон Мъск са поставени на поточни линии за обувки и iPhone. Други показват редици от смаяни американци с наднормено тегло, които боравят с шевни машини, докато произвеждат дрехи, обувки и електронни устройства.
На прицел е и лицемерието на американските държавни служители, които се обявяват против Китай, докато се наслаждават на плодовете на глобализацията. В един от постовете се проследява как роклята на прессекретаря на Белия дом Каролин Ливит е от китайската платформа за онлайн пазаруване Taobao.
„Да атакуваш „Произведено в Китай“ е работа; да се наслаждаваш на „Произведено в Китай“ е живот“, гласи един от коментарите.
„Двулично поведение. Не го носете тогава, не го използвайте“, се казва в друг.
Трети пост, споделен от говорителката на външното министерство на Пекин Мао Нинг, показва шапката на Тръмп с търговска марка „MAGA“ с надпис „Произведено в Китай“ - с етикет, показващ увеличена цена заради митата.
Китайски потребители се включиха в TikTok, за да покажат на американците как могат да заобиколят големите мита - да отидат в Китай и да купят стоки направо от източника.
В един от случаите мъж в склад, който работи във фабрика за производство на обувки Birkenstocks в източния център Иу, продава чифт от емблематичните сандали само за 10 долара.
„Имаме седем цвята“, казва той, посочвайки множество обувки, изложени върху картонена кутия с отпечатан надпис „Произведено в Китай“.
„Ако имате нужда, моля, свържете се с мен“, допълва мъжът, като показва с жест към купчините кутии зад него.
„Тук със сигурност забелязваме национализъм“, заяви пред АФП Гуен Бувие, професор в Шанхайския университет за международни изследвания, който изследва социалните мрежи и гражданския дискурс.
Видеоклиповете целят подигравка „с това колко груб е Джей Ди Ванс и цялата администрация на Тръмп“, отбеляза Бувие - своевременен плесник срещу обидите на вицепрезидента за „селяните“.
Но под хумора вероятно се крие дълбока загриженост за въздействието на търговската война върху зависимата от износа китайска икономика.
Изглежда, че цензурата в строго регулираното интерен пространство на страната води до изтриване на наративи, които предупреждават за последиците, които митата могат да имат върху китайските потребители и производители.
В китайската платформа Weibo, подобна на X, всички коментари под хаштага „САЩ ще наложат 104% мито върху китайските стоки“ бяха премахнати.
За разлика от тях хаштагът „Америка води търговска война, докато проси яйца“ - препратка към рязко покачващите се цени на основните хранителни продукти в САЩ - е търсен 230 милиона пъти. | БГНЕС, АФП