Инвеститорите на Tesla се подготвят за спад в доставките на автомобили през първото тримесечие, тъй като конкуренцията срещу политиката на главния изпълнителен директор Илон Мъск засилва отслабващото търсене на застаряващата серия на производителя на електромобили, предаде АФП.
Мъск обеща, че Tesla ще се върне към растеж през тази година, след като годишните ѝ доставки спаднаха за първи път през 2024 г., а Уолстрийт ще следи доколко обновеният джип Модел Y и стимулите са допринесли за това.
"Наблюдаваме значително влошаване на репутацията на марката Tesla в целия свят по същество", каза Кен Махони, главен изпълнителен директор на Махони Асет Мениджмънт, който притежава акции на Tesla.
„Марката стана много по-политизирана, отколкото би трябвало да бъде марката на която и да е публична компания.“
В сряда (02.04) Tesla ще представи данни за доставките и производството си през първото тримесечие. Акциите на компанията се понижиха с около 4% в предварителната пазарна търговия и са спаднали с 35% през тази година.
Уолстрийт очаква Tesla да е доставила около 373 000 автомобила през периода януари-март, според средните оценки на 15 анализатори от „Visible Alpha“, които бяха опреснени през последните 30 дни, за да отразят нарастващите опасения за търсенето. Това би представлявало спад от 3,6% спрямо същия период на предходната година, когато бяха доставени 386 810 автомобила.
Според някои инвеститори и анализатори дори актуализираната средна оценка може да се окаже твърде оптимистична.
"Мисля, че цифрите ще бъдат под 400 000, а може би и под 350 000", каза Томас Мартин, старши портфолио мениджър в "Globalt Investments", акционер в Tesla.
Анализаторите на „Дойче банк“ очакват да бъдат доставени между 340 000 и 350 000 автомобила.
Компанията и Мъск не е отговорили на исканията за коментар.
Данните от автомобилните асоциации и оценките на анализаторите показват рязък спад на продажбите на Tesla през първите два месеца на годината в САЩ, Европа и Китай.
В допълнение към неразположението на икономиката, което намали апетита на хората за големи покупки, търсенето на автомобили Tesla също беше засегнато, тъй като някои потенциални клиенти чакаха обновена версия на най-продавания Модел Y.
В края на миналия месец Tesla започна продажбата на обновения Модел Y, който вече се предлага с пълноразмерни предни и задни светлини, сензорен екран на задната седалка и подобрен интериор, в Китай, а този месец - в САЩ и Европа.
"Обновеният Модел Y може да увеличи търсенето, но то може да се удължи малко, тъй като много клиенти може да чакат пускането на по-достъпен автомобил", каза Дейвид Вагнер, ръководител на отдела за акции и портфолио в Аптус Кепитъл Адвайзърс.
Tesla съобщи, че тази година ще пусне по-достъпен модел, базиран на съществуващи платформи, но не предложи подробности.
Търсенето на пикапа Cybertruck на Tesla, който беше пуснат в края на 2023 г. след няколко отлагания, също е хладно, като поляризиращият му трапецовиден дизайн и по-високата от обещаната цена държат купувачите настрана. Този месец Tesla изтегли почти всички Cybertrucks в САЩ, за да поправи външен панел, който може да се отдели по време на движение.
Компанията предлага отстъпки и други стимули, включително евтино финансиране.
Но изглежда, че те са оказали слабо влияние в Европа, където продажбите са намалели през първите два месеца на годината. Хората се отдръпнаха от подкрепата на Мъск за дясната политика.
Продажбите на Tesla, произведени в Китай, също спаднаха. Китайските съперници, включително BYD, засилиха ценовата война и пуснаха на пазара поне шест модела през изминалата година, за да се противопоставят на Model Y.
Протестите " Tesla Тейкдаун" в страни като Германия и Финландия засилиха критиките срещу Мъск в САЩ, където той допринесе за съкращаването на федералната работна сила и прекратяването на хуманитарни инициативи.
В Лас Вегас бяха запалени автомобили Tesla, а случаите на вандализъм в магазините на Tesla се увеличиха. Тръмп обяви, че извършването на насилие срещу дилърите на Tesla ще бъде обявено за вътрешен тероризъм.
Tesla вероятно ще бъде засегната в по-малка степен от конкурентите си от последните 25-процентни мита на Тръмп върху вносните превозни средства и части. Tesla внася по-малко части от други автомобилни производители извън САЩ и произвежда на местно ниво всички автомобили, които продава в САЩ.
Въпреки това Мъск споделя, че въздействието на митата върху разходите няма да бъде незначително. Tesla също така предупреди, че е изложена на риск от ответни мита, които биха могли да бъдат наложени в отговор на налозите на Тръмп. | БГНЕС