Сътрудници на Нетаняху лъскат имиджа на режима на Александър Вучич срещу заплащане

В просръбската кампания участват т. нар. "аватари" (фалшиви профили) и дори уебсайтове, създадени специално с цел влияние в интернет пространството.

Мощна онлайн кампания за спасяване на имиджа на сръбския президент Александър Вучич са провеждали мрежа от фалшиви профили в социалната мрежа X и мистериозни уебсайтове, свързани с израелска фирма, наречена Koios. Тя съответства на стратегия, изготвена от сътрудници на израелския премиер Бенямин Нетаняху.

Разследване на израелския в. "Хаарец" разкрива същността на наративите, които тази фирма е изработила, за да помогне за промяната на дискурса около Сърбия. В просръбската кампания участват т. нар. "аватари" (фалшиви профили) и дори уебсайтове, създадени специално с цел влияние в интернет пространството. Акаунтите, идентифицирани като част от кампанията, имат множество общи черти: Много често те биват създавани на една и съща дата. Повечето от тях са последвани от една и съща мрежа от фалшиви профили, които разпространяват съдържанието, което се състои от отричане на фактологията и непрестанни хвалби.

Изтеклите документи свързват помощниците на Нетаняху, както и други лица, с онлайн кампанията, целяща да спомогне за смекчаване на критиките и към режима на Вучич, и към други страни клиенти - например Катар. Около 20 "аватара", специализирани новинарски сайтове и блогове противодействат на всяка публикация, в която са изразени критики към "клиента".

Преди няколко месеца „Хаарец“ разкри, че съветниците на Нетаняху - Йонатан Урих и Срулик Айнхорн, са изградили кампания за "избелване" на имиджа на Катар чрез своята компания Perception, която консултира политици по целия свят. Perception обединява усилията си с Koios. Докато първата изготвя посланията и формулира стратегията, втората основно изпълнява плановете, управлявайки мрежа от аватари, които да разпространяват конкретни наративи. Koios, създадена от Ела Ткач-Дреазен, Ори Сегев и бригаден генерал (в оставка) Ели Бен-Меир, бивш ръководител на отдела за изследвания и анализи в разузнавателния корпус на ЦАХАЛ, се самоопределя на уебсайта си като фирма за предотвратяване на измами, фокусирана върху онлайн финансови разследвания.

Разкритията, тогава и сега, се основават на документи от 2022 г.

Документите, които са свързани директно с имейлите на Урих и Айнхорн, са изтрити през последните седмици - въпреки че са били достъпни онлайн в продължение на над 2 години. В тях също така са проследени промените, направени с течение на времето, а историята на редакцията им показва как е била формулирана кампанията, наречена проект „Маяк“. Интересно е, че оригиналната версия на един от документите съдържа подробности относно кампанията за спасяване на имиджа на Александър Вучич, чийто консултант е именно Айнхорн.

Освен, че влияят на общественото мнение, фирми като Koios знаят как да прикриват следите си. След като работата им бъде свършена, започва изтриване на съдържание, профили в X и акаунти в YouTube.

Има ясни данни, че режимът на Вучич от години използва услугите на лобисти в държави като Австрия и САЩ. Споразуменията биват замаскирани чрез най-различни договори, включително и търговски.

Вучич месеци наред не може да успокои обстановката в Сърбия, която беше залята от многохилядни протести, но контролираното от него правителство заплаща милиони от данъците на сърбите за лобизъм в Америка. Справка в регистъра за Министерство на правосъдието на САЩ показва, че от 2019 г. до сега, правителството на Сърбия е сключило договори с пет лобистки компании на стойност над 5.5 милиона долара. | БГНЕС

 

Последвайте ни и в google news бутон