Даскаловски, за когото БГНЕС разкри, че има българско гражданство, получено след като е заявил и е доказал своя български произход твърди, че "опитите на премиера, президента и министъра на външните работи с "Македония ще се придържа към европейските принципи, но ще бъде партньор на САЩ" в момента изглеждат като най-удобното решение.
Според него събитията се развиват със скоростта на светлината и /РСМ, бел.ред./ трябва да е много внимателна при следващите си стъпки. "Необходимо е да се има комуникацията на правителството с опозицията и с всички релевантни интелектуални среди в страната, с академичните среди, мозъчните тръстове, с бизнеса и медиите, постоянно и задълбочено, почти като координационен кризисен щаб. Разбира се, легитимността или легитимността на вземането на решения е на управляващата коалиция, но в изключителни ситуации винаги трябва да се намират изключителни решения", каза той пред сайта мкд.
На въпроса дали "поведението на Македония да бъде коспонсор на резолюцията на САЩ в Общото събрание на ООН не е било шамар за ЕС" той казва следното: ѝМисля, че в момента ЕС не обръща внимание на нашата дипломатическа позиция в Общото събрание на ООН. В момента поведението ни е без значение, но както вече посочих, ние сме изправени пред сериозни предизвикателства в международните отношения, където страната може да бъде под силен натиск да клони към един или друг лагер".
По отношение на новия германски канцлер и предложенията на френския президент Макрон Даскаловски посочи, че "Мерц е спечелил и ще бъде премиер, но ще трябва да се коалира отново с мейнстрийм левите, а резултатът от коалицията му е бил исторически нисък, а крайната десница с исторически успех". "Много сме далеч от дните на Ангела Меркел като безспорен лидер на ЕС. Всъщност през последните години, след мигрантската криза, както и проблемите с пандемията Ковид-19 и войната в Украйна, лидерската позиция все повече се застъпва от лидерите на ЕС, Урсула фон дер Лайен, Мишел, Борел преди, а сега Кая Калас. Тази тенденция е нова и доста тревожна от гледна точка на демократичното позициониране на Съюза в международните отношения. Конфликтът между САЩ и Европа е и около разбирането за либерализма и демокрацията. Именно Ванс в речта си в Мюнхен подчерта, че най-големите заплахи за европейската демокрация идват отвътре, като посочи масовата имиграция като най-значимия проблем за Европа, с нарастването на престъпността и терористичните актове", каза още Даскаловски, предаде БГНЕС.
Според него през последните години сме "свидетели на засилена пропаганда в ЕС, липса на истински дебат по горните теми, както и за причините за руската атака срещу Украйна".
"В този контекст последното решение на ЕС, в сътрудничество с Обединеното кралство, да милитаризира и да продължи да подкрепя Украйна, отхвърляйки дипломацията и комуникацията с Русия, е много тревожно както за либерализма, така и за демокрацията в Европа, но също така и за възможен сериозен конфликт с ядрена сила", заяви още той и добави:
"С изключение на Унгария и отчасти Словакия, останалите поддържат някаква обща линия по отношение на Украйна. В ЕС обаче има твърде много участници и позиции, които между другото са свързани с това коя партия или коалиция е на власт в дадена страна в даден момент - със смяна на правителството позициите на тази страна във външната политика също могат да се променят - така че общата външна политика и политиката за сигурност или отбрана на ЕС ще бъде подложена на постоянен стрес за прилагане, което в извънредни или кризисни ситуации ще бъде катастрофално. Представете си пробив на фронта в Украйна. Колко време ще отнеме на държавите членки да обмислят и приложат план? Докато се събудят, руснаците можеха да стигнат до Харков. Или до Киев. Просто става все по-ясно, че когато трябва да говориш с ЕС, не е ясно към кого трябва да се обърнеш".
По отношение на Преспанското споразумение Жидас Даскаловски подчерта следното: "Преспанският договор е несъстоятелен за нас македонците. За да го прекрати, правителството трябва да има, както план, така и правомощия да го направи или най-малкото да се съгласи с Гърция да го промени, като например използва Република Македония у дома, но също и в чужбина (това би означавало Република Македония). Във всеки случай Македония и македонците в съвременната история печелят или губят, когато настъпят световни катаклизми, разделянето през Първата световна война, появата на социалистическа Македония през Втората световна война, излизането от Югославия по време на краха на комунизма. Сега се ражда многополюсен свят, да видим дали можем да направим нещо".
На въпроса какви са пътищата за постигане на тази цел съветникът на президента отговаря, че "има много механизми, но трябва да се предвиди следващата стъпка".
"Каква ще бъде реакцията на САЩ, Русия, Китай и ЕС? Ами Гърция, какво ще направи Атина? В това бурно време, какво ще стане, ако затворят границата? Построихме железопътна линия до Драч? Имаме ли железница до България? Ако не стигнем трите морета плюс Средиземно море, четири, ако нямаме собствени ресурси в земеделието, храната, ако нямаме надеждни енергийни доставки, ще рухнем под гръцкото ембарго".
По отношение на Договора с България Жидас Даскаловски каза следното:
"Подобно е мнението ми и за договора с България. Ако наберем сила, ще го анулираме, или при разумно споразумение със София и Брюксел ще го променим".
Според него "в новия многополюсен свят най-щастлива е онази страна, която може да си позволи многовекторна политика". "Ако не влезем в съюза, трябва спешно да влезем в Европейското икономическо пространство. Иначе по пътя на Македония към членство в ЕС основната новина от Мюнхенската конференция не е речта на премиера Християн Мицкоски. Публично изразените точки за т.нар Европейските ценности, правата на малцинствата, решенията на Съда по правата на човека, поведението на София към нас са ни добре познати и, както отбелязваме от неговите изявления и изявленията на министъра на външните работи и търговията Тимчо Муцунски и президента Гордана Силяновска Давкова, те са предадени на най-високите длъжностни лица в Европейския съюз и водещите страни от този съюз.
Позицията на правителството е, че търсим разбиране и гаранции за предвидимостта на процеса, неща, за които сме се застъпвали в миналото и в дискусии с правителството на САЩ. Това, което остана незабелязано от публиката на форума в Германия, беше коментарът на модератора на панела, в който нашият премиер участва заедно с Еди Рама от Албания д-р Майда Руге, старши политически сътрудник в Европейския съвет за външни отношения, каза, че й се струва разумно исканите промени в македонската конституция да станат след присъединяването на страната към ЕС и помоли Марта Кос, комисарят по разширяването в Брюксел, за нейното мнение".
"Кос отговори, че България и Македония вече говорят по този въпрос и че ЕС е предложил помощ, ако е необходимо, за да облекчи (или улесни, както тя се изразява) процеса. Тя подчерта, че не е добре ЕС и разширяването отново да оказват влияние върху разширяването и че основният импулс, стимулът в полза на разширяването е желанието на Украйна, Грузия и Молдова да станат членове. Кос каза, че е време да се преодолее този двустранен спор, както и отношенията между Белград и Прищина, Босна и Херцеговина да напреднат. Най-важната новина беше отговорът на Кос на въпроса каква е реалистичната рамка за разширяване към Западните Балкани и Украйна. Нейният отговор е, че две страни, базирани на заслуги и система за заслуги, биха могли да завършат процеса през 2026 или 2027 г., Черна гора и Албания, и че веднага щом македонската история потегли, ние ще бъдем третата страна, която ще се присъедини към ЕС. По принцип това означава, че развързването на българския възел, в този ЕС, шокиран от американското забиване в ъгъла, ще ни донесе много бързо членство. Можем да се надяваме, че правителството и президентът ще успеят в усилията си. Ако блокадата от София не се реши с разговори, трябват смели ходове на правителството, инициатива и решимост. Времената са бурни, нещата в международните отношения се движат със скоростта на светлината", заяви Жидас Даскаловски и подчерта:
"Ако заровете са подредени в наша полза, трябва да се възползваме от тази възможност. Правителството може също така по своя инициатива да оттегли предложението за отложено действие на промените в Конституцията, както и да приеме правителствено решение, че отхвърля частите от протоколите, т.е. протоколите от междуправителствените заседания на предишните правителства, които се отнасят до необходимостта от включване на темата за историята в преговорния процес в рамките на диалога на двете комисии". I БГНЕС