С най-после добиваща скорост инициативата да бъдат модернизирани украинските ВВС със западни самолети, идеята за чуждестранни пилоти на изтребители в силите на Украйна, ще започне да изглежда все по-реалистична. Това е допълнено от факта, че пилоти да летят за чужда воюваща страна е исторически прецедент.
Преди да се навлезе в същността защо подобни отряди от чуждестранни пилоти не са изобщо фантастика, е важно кратко навлизане в „законите на войната“ (международното хуманитарно право, МХП). Това важи за всички доброволци, не само пилоти, така че кратко допитване до международното право би било полезно. МХП разделя бойците във военен конфликт като привилегировани и непривилегировани. Привилегировани бойци могат да се радват на защита от женевските конвенции и имат статута на военнопленници при случай на залавяне, това не важи за непривилегировани. Няколко вида категории влизат в статута на привилегировани бойци, но нас ни интересува една в частност в този случай:
„Привилегировани бойци са членове на въоръжените сили на страна в конфликта, както и членове на милиции или доброволчески корпуси, които са част от тези въоръжени сили.“
Това определение поставя всички чужди граждани в редиците на някоя от воюващите страни като привилегировани бойци. Така до голяма степен въпросите около законността на чуждестранните доброволци се решава.
Примери за непривилегировани бойци са бойци, които иначе биха били привилегировани, но са нарушили законите и обичаите на войната (например симулиране на капитулация или нараняване или убийство на вражески бойци, които са се предали) или шпиони, т.е. лица, които събират информация тайно на територията на противниковата воюваща страна.
Това е далеч от изчерпателно представяне на „законите на войната“, но за да не изпадаме в прекомерни подробности, за сегашния анализ това по-просто обяснение е напълно достатъчно.
Международна флотилия в небето над Украйна
Министърът на отбраната на Украйна Олексий Резников предложи на чужденци, притежаващи сертификат за работа с военно оборудване, произведено в чужбина, да дойдат да работят в Украйна.
"Това се отнася и за пилотите. Ако има пилоти, които умеят да управляват F-16 и желаят да участват [във войната], нашият чуждестранен легион е готов да отвори вратите си", заяви Резников.
Тези думи на Резников от преди няколко месеца сега добиват нова тежест. След решението на Дания, Нидерландия и Норвегия да изпратят F-16 на Киев, небесата над Украйна могат да се превърнат в битка на много националности. Както отбелязахме по-рано, участието на чуждестранни доброволци във въоръжените сили на страни във война няма особени правни забележки, то Украйна не би имала проблеми да привлече желаещи експерти и пилоти. Особено сега, когато главният проблем – липсата на самолети за летците – е решен.
Чуждестранните експерти биха били от голяма полза за въоръжените сили на Украйна. Най-голямата трудност към модернизирането на ВВС на Украйна в кратки срокове не са машините, а персонала. Обучението на пилоти и поддържащ персонал е изключително бавно, особено когато времето се цени в човешки животи на бойното поле. В реалистични срокове украинските пилоти ще могат да се запознаят с новите самолети от 9 до 12 месеца. Ефектът от новото въоръжение ще се усети чак след година. Друг проблем с обучението на пилотите е и езика. Според данни разпространени от редица медии само 8 пилота имат достатъчни знания по английски език, за да започнат обучение по новата платформа.
Бъдещото доставяне на самолети, бивайки вече факт, отключва главната спирачка пред чуждестранните доброволци. Включването на вече обучени експерти от други страни ще забърза неимоверно процеса на интеграция на новата система на бойното поле. Дори и самолетите да не са готови все още, премахвайки нуждата от преквалифициране на пилотите и обслужващия персонал, то включването им в действията ще станат със сигурност по-бързо от една година.
Важно е да се обърне особено внимание към експертите и механиците, които обслужват самолетите. Винаги заглавията са превзети от пилотите и самолетите, като механиците остават забравени. Поддържането на толкова сложни машини е много често основната причина за успеха или провала на операциите. Особено в дългосрочен план, точно тези експерти гарантират продължителното използване на системата. Това е от изключително значение, ако F-16 ще има важна роля за украинските цели. Ако лошата поддръжка „убие“ самолета след няколко мисии, то значението му ще е маргинално.
Също така Украйна вече има опит с доброволци от други страни. Киев успя да интегрира във въоръжените сили стотици доброволци от началото на войната, добавянето на пилоти и механици не би било проблем за украинската военна администрация. Това също би имало морален ефект върху чуждестранните бойци. Положителният ефект върху Чуждестранния легион не е за подценяване, когато бойците знаят, че техни сънародници също бранят небесата над тях. Това важи и за украинците, чувството, че светът е с тях е важно за поддържане на високия боен дух.
Исторически прецедент
Исторически погледнато, военни пилоти да летят за чужди страни е далеч от изненадващо. Още с раждането на военната авиация през Първата световна война чуждестранните пилоти доброволци стават факт – Ескадрилата Лафайет. Тази ескадрила на ВВС на Франция по времето на „Великата война“ е съставена изцяло от американски доброволци. Една от целите на формированието е да добие популярност сред американското общество, като доближи страната към включване във войната на страната на Антантата. Над 200 американци служат за ескадрилата, като 51 загиват в бой, 15 стават военнопленници и 11 асове.
Друго известно „крило“ от доброволци също са американци. „Летящите тигри“ се сражават на страната на Република Китай срещу японската инвазия в годините от Втората световна война. Отрядът от доброволци се записва преди Пърл Харбър, като мисията им е да защитават Китай. Репутацията на „Летящите тигри“ се затвърждава с 296 въздушни победи, като губят само 14 пилота. Летците записват подобни успехи и след като стават част от 23-та изтребителна група на ВВС на САЩ след 42-ра година.
Пример също има и близо до дома. След конфликта в Косово през 1999 г. военните действия на Балканите не спират. Армията на Северна Македония се изправя срещу албански сепаратисти в северните части на страната. Новосформираните ВВС на Скопие се намират в доста трудна ситуация, за да помогнат на сухопътните войски. Преди конфликта да избухне македонските власти влагат усилия да се въоръжат с каквото и да е, имайки предвид бурните 10 години след независимостта на страната. Биват купувани стари МиГ, Су и хеликоптери от Украйна и България. Участието на Украйна не спира до тук. Поради липсата на обучени пилоти в македонските ВВС, украински пилоти извършват военни мисии със самолети Су-25. Може да се каже, че със военната си помощ за Украйна сега Скопие връща услугата, която украинците са дали бившата Югославска република. РСМ е дарила самолети Су-25 на Киев.
Войната в Украйна може да напише нова страница за доброволческите ескадрили. Участието във чужди конфликти напълно влиза в стереотипа на пилотите на изтребители. Често виждани като рок звездите на военната професия, влизането като доброволец в състава на чужда армия заради ценности, риск, адреналин и тн, това напълно би описало стереотипа около летците. Само времето ще покаже дали над Украйна скоро няма да се повтори историческият прецедент за участието на чужди летци. Също така трябва да се подчертае, че също толкова важна роля биха изиграли механиците. Често не под светлината на прожекторите, тези доброволци могат да се окажат черноработниците за успехите на украинските ВВС. Едно е сигурно- че това няма да е нито ново, нито изненадващо./БГНЕС
------
Георги Василев, редактор в "Международен отдел" на БГНЕС.