Британската библиотека празнува с изложба 500 години влияние на черната музика във Великобритания

Всеки раздел е придружен от записи, движещи се изображения и художествено сътрудничество с обществени организации от цялото Обединено кралство.

Какво е общото между бутилка шампанско, подписана от Стромзи, камертон на Бетовен и костюм на гигантски паун? Всички те са изложени в Британската библиотека в Лондон в експозиция, която отдава почит на черната музика в Обединеното кралство, разказва АФП.

„Beyond the Bassline: 500 Years of Black British Music“ („Отвъд басовата линия – 500 години британска черна музика“) е първата изложба, посветена на богатата история на музиката от общностите на Африка и Карибите във Великобритания.

С тази изложба, която стартира през април и продължи до 24 август, Британската библиотека цели да „разруши бариерите“, като привлече „млади хора, фенове на музиката, хора от африкански и карибски произход“, една публика, която не е винаги се е чувствала добре дошла в институции като тази, обяснява кураторът Алийма Грей пред АФП.

Изложбата проследява музикални жанрове, от класика до госпъл и от джаз до реге, джънгъл и афро-суинг, за да отрази влиянието на чернокожи британски музиканти, творци и художници в продължение на повече от 500 години.

Разделена в пет секции, започва с „Океан“, изследвайки тъмното колониално минало на черната британска музика, и завършва с „Киберпространство“, която разглежда съвременното въздействие на технологиите и нарастващата популярност на британските чернокожи артисти.

Всеки раздел е придружен от записи, движещи се изображения и художествено сътрудничество с обществени организации от цялото Обединено кралство.

Изложбата представя около 300 предмета, включително камертона, подарен от Бетовен на чернокожия цигулар Джордж Бриджтауър, живял от 1778 до 1860 г. Експозицията напомня за чернокожия Джон Бланк, който свири на тромпет в двора на крал Хенри VIII в началото на 16-ти век, за джаз клубовете в квартал Сохо в Лондон, за еволюцията на британското реге.

- Шест милиона записа -

„Искам да видя (изложбата) като едно пътуване (...) през времето и пространството“, обяснява Алийма Грей, която е наета специално за този проект, първоначално предложен от музиканта и преподавател, носител на Грами Микаел Райли, в партньорство между Уестминстърския университет в Лондон и библиотеката.

Британската библиотека притежава над шест милиона записи в своите архиви, една от най-големите колекции от звук в света.

Алийма Грей искаше да подчертае доминацията на Лондон на черната музикална сцена.

Сред приносите е видео на танц, заснето на уелското крайбрежие от кардифската група Jukebox Collective, както и подобна на църква инсталация, отбелязваща влиянието на вярата и религията върху черната британска музика.

Кураторът беше много трогнат от приема на изложбата от публиката, по-специално от музиканти и млади хора.

„Виждала съм толкова много музиканти да идват тук и да казват „никога не сме били признати (преди)“, разказва тя. I БГНЕС

Последвайте ни и в google news бутон