Според официални документи на ЕК ключов момент в стратегията е предложението за затягане на правилата за внос на батерии за електрически превозни средства в ЕС.
„За да направи автомобилната промишленост на ЕС по-устойчива на ожесточената конкуренция от чужбина, Европейската комисия ще осигури равни условия на конкуренция, като използва инструменти за търговска защита, като например антисубсидийни мерки, за да защити европейските дружества от нелоялна конкуренция“, се подчертава в документа.
Една от предвидените стъпки е разработването от Европейската комисия на европейски стандарти за съдържанието на акумулаторните клетки и компоненти. Тези изисквания ще се прилагат и за вносните батерии, което според Комисията ще забави навлизането на по-евтини вносни продукти на европейския пазар.
Освен това ЕК планира да приложи редица непазарни мерки за пряко подпомагане на европейските производители на батерии. По-специално се обещава да се намали нивото на контрол и да се опрости докладването.
Автомобилната индустрия в страните от ЕС изпитва трудности, които се задълбочават от енергийната криза, предизвикана от намаляването на покупките на енергия в Русия. Европейските производители регистрират спад в търсенето и натрупване на запаси на фона на ожесточената конкуренция от страна на производителите на електрически автомобили, особено от Китай. Някои автомобилни компании вече обявиха закриването на производствени мощности в ЕС.
В края на януари по инициатива на Урсула фон дер Лайен, ръководител на Европейската комисия, в Брюксел се проведе стратегически диалог за бъдещето на европейската автомобилна индустрия. В дискусиите взеха участие представители на европейските институции, автомобилните производители, синдикатите, бизнес асоциациите и свързаните с тях индустрии. Целта на диалога беше да се постигне „общо разбиране на проблемите, да се разработят решения и да се предприемат конкретни мерки“.
ЕК се надява, че диалогът ще доведе до набор от препоръки, които ще помогнат за създаването на цялостна стратегия на ЕС за автомобилния сектор. Тази стратегия трябва да помогне на индустрията да се справи с настоящите предизвикателства и, ако е необходимо, да адаптира регулаторната рамка на ЕС към новите реалности. І БГНЕС