FT: Митата на Тръмп парализират търговията на диаманти - индустрия за 80 милиарда долара

Доставките през центъра за търговия със скъпоценни камъни в Антверпен са спаднали до около една седма от нормалните нива.

 

Търговците на диаманти твърдят, че индустрията на стойност 82 млрд. долара е в застой заради митата на Доналд Тръмп и глобалната търговска война. Доставките през центъра за търговия със скъпоценни камъни в Антверпен са спаднали до около една седма от нормалните нива, съобщава "Файненшъл Таймс".

Широкообхватните мита на Тръмп включват 10% такса върху вноса на диаманти, както и ответни мита срещу държави на произход, въпреки че много други ценности като злато и мед са изключение.

Съединените щати са най-големият потребител на диаманти в света, като на тях се пада около половината от световното търсене, но те трябва да внасят всички диаманти, тъй като нямат местен добив.

Въпреки че Доналд Тръмп спря за 90 дни прилагането на т.нар. ответни мита, основното мито от 10 % вече остава в сила. Несигурните перспективи имат отслабващ ефект върху търговците на скъпоценни камъни, както и върху огромната индустрия за шлифовани диаманти в Индия.

Продажбите са в застой

Според Карен Рентмистърс, главен изпълнителен директор на Антверпенския диамантен център, доставките на диаманти от Антверпен, един от най-натоварените центрове за търговия със скъпоценни камъни в света наред с Дубай, са спрели, след като Тръмп обяви новите глобални мита този месец.

Тя заяви, че няма смисъл диамантите да бъдат част от американските мита и сравни сътресенията в глобализираната индустрия с тези, причинени от пандемията от коронавирус.

Дневните доставки към момента представляват само една седма от нормалните нива. Рентмистърс подчерта, че това опустошава индустрията, в която "всичко е спряло".

Диамантената индустрия вече преживя няколко трудни години, през които пандемията и конкуренцията от страна на лабораторно "отгледаните" диаманти намалиха потребителското търсене.

Ръководителят на миннодобивната компания Trustco Resources каза, че митата върху вноса на диамантите няма да доведат до увеличаване на производството в САЩ.

Обикновеният диамант обикаля света многократно, преди да попадне в ръцете на купувач, между страни производителки като Ботсвана, търговски центрове, включително Дубай, и центрове за шлифоване в Индия.

Единствената част от веригата на доставки, която се намира в САЩ, е процесът на сертифициране. Най-голямата сертифицираща агенция в света, Геммологичният институт на Америка, се намира в Калифорния и в нея работят 3200 души.

Нормалният процес на транспортиране на диаманти до и от САЩ за сертифициране сега е застрашен.

Заплаха за индустрията

Според анализатори световната търговска война вероятно ще засегне цялостното търсене на диаманти, което едва започва да се съживява след няколко трудни години, и ще създаде сериозни смущения във веригата на доставки.

Индия, чиято голяма индустрия за шлифовани диаманти обработва над 90% от тях, може да бъде особено силно засегната.

Счита се, че обработените диаманти произхождат от страната, в която са били шлифовани, което означава, че многомилиардната индийска индустрия за износ на диаманти ще бъде засегната от предложеното от САЩ 27% мито върху индийските стоки, освен ако двете държави не постигнат споразумение.

Проблемът за световното търсене на диаманти е несигурността, обясни Пол Зимниски, независим анализатор на диаманти, и добави, че когато хората не са сигурни, те се колебаят да купуват и да инвестират. Той смята, че това ще окаже известно въздействие върху потребителските стоки, като например луксозните стоки, каквито са диамантите.

Anglo American, собственик на De Beers, намали стойността на диамантения гигант с 4,5 млрд. долара през последните две години поради лошите пазарни условия. Anglo се готви да отдели De Beers чрез първично публично предлагане по-късно тази година.

Базираната в Ню Йорк Signet Jewelers, най-големият търговец на дребно на диамантени бижута в света, също се бори с митата. На 4 април компанията информира доставчиците си, че изобщо няма да заплаща нови мита по съществуващи поръчки за покупка, което означава, че ще изиска от чуждестранните си доставчици да ги платят. Signet също така призова доставчиците си да изпратят съществуващите поръчки в САЩ възможно най-скоро, като се съсредоточи върху април и май.

На 2 април Тръмп обяви въвеждането на 10 % мито за всички държави и повишени мита за някои от тях. На 9 април американският президент обяви 90-дневна пауза на митата за най-големите търговски партньори на САЩ. | БГНЕС

Последвайте ни и в google news бутон