Лидерът на партия „Пасок“ Никос Андрулакис заяви, че предложението е внесено заради „престъпната некомпетентност“ на консервативното правителство.
Три леви и левичарски партии - "Сириза" ("Коалиция на радикалната левица"), "Нова левица" и "Курс на свободата" - подкрепиха предложението.
Гръцкият министър-председател Кириакос Мицотакис, който със сигурност ще отхвърли предложението, обвини опозицията, че разпространява „кошмарни“ лъжи за инцидента, отнел живота на 57 души.
„Имам задължението да поддържам страната стабилна и безопасна в този несигурен климат“, заяви консервативният лидер, който е на власт от 2019 г., пред парламента, докато депутатите му ръкопляскаха.
Той обвини опонентите си, че разпространяват „буря“ от дезинформация и се опитват да използват трагедията като „таран“, за да сеят раздори и да дестабилизират страната.
„Никога не е имало прикриване“, заяви Мицотакис, отхвърляйки твърденията като „пъстра колекция от митове, фантазии и лъжи“.
Лидерите на съперничещите си партии заявиха, че правителството е пренебрегнало многократните сигнали и предупреждения, че гръцките железници са хронично недофинансирани и склонни към аварии.
„Вие сте едновременно виновни и безполезни“, каза Андрулакис.
Сократис Фамелос, ръководител на лявата партия „Сириза“, заяви, че Мицотакис е имал мотив да прикрие трагедията, тъй като е искал да бъде преизбран няколко месеца по-късно.
„Обществото няма доверие във вас. Обществото не ви вярва. Вие нямате легитимност. Наше задължение е да свалим това правителство“, съобщи Фамелос.
Управляващата партия „Нова демокрация“ на Мицотакис има 156 депутати в 300-местната камара, което е достатъчно, за да оцелее при гласуването на вота на недоверие. То се очаква да се проведе късно на 7 март след тридневни дебати.
Железопътната катастрофа се случи на 28 февруари 2023 г., когато влакът от Атина за Солун, превозващ повече от 350 пътници, се сблъска с товарен влак близо до централния град Лариса.
Двата влака се движеха един срещу друг по един и същи коловоз в продължение на километри, без да задействат никакви аларми. За инцидента са обвинени дефектно оборудване и човешка грешка.
Над 40 души бяха подведени под отговорност, включително началникът на местната гара, отговорен за маршрутизирането на влаковете, но съдебен процес за инцидента не се очаква преди края на годината.
Проучванията на общественото мнение показват, че по-голямата част от гърците смятат, че правителството се е опитало да прикрие доказателствата за трагедията.
На 4 март парламентът гласува за започване на разследване дали високопоставен служител, изпратен от Мицотакис на мястото на инцидента, е разрешил булдозерирането на мястото на катастрофата, което е довело до загуба на важни доказателства.
Служителят - Христос Триантопулос подаде оставка на 4 март. Той отрича да е извършил каквото и да било нарушение и твърди, че е контролирал усилията за оказване на помощ.
На 28 февруари, на втората годишнина от трагедията, стотици хиляди излязоха на протестни митинги в цялата страна по време на обща стачка, за да поискат справедливост за жертвите, което е една от най-големите мобилизации в Гърция.
Друг протест ще се проведе на 5 март.
Предишната парламентарна комисия, която разследваше трагедията, приключи разследването през март миналата година, без да посочи вината на висши политици.
Критиците отбелязаха, че комисията, оглавявана от депутат от управляващата партия, не е разпитала ключови свидетели, включително Триантопулос. | БГНЕС