Греди Асса: Едно е да правиш копия, съвсем друго – оригинали

Човек трябва да се почувства малко по-свободен и като казвам по-свободен имам предвид, че животът в момента много мащабно ни деформира. Единственият изход е да направим тази деформация в изкуството, за да можем да понесем деформацията в живота. Това заяви в интервю за БГНЕС художникът Греди Асса.

Със своето творчество той трудно може да промени негативните явление в нашия живот, но може да промени вкуса на хората. „В България много трудно се променя вкуса, но напоследък забелязвам, че по-бързо крачим в тази посока. Да си припомним ученическите години, когато цокълът беше в танково зелено и си боядисвахме прозорците в слонова кост. Сега вече не е така. Това ме кара да мисля, че сме изкачили едно дълго стъпало“, заяви художникът.

Според него Изкуственият интелект може да промени изобразителното изкуство само в базовата част. „Той може да направи симетрична и диагонална композиция, но усетът и ударът на четката, тази сила няма да може да се получи, защото едно е да правиш копия, а съвсем друго да правиш оригинали“, подчерта Греди Асса.

Изложбата „Пътувания“, която се откри тази седмица в Софийска градска художествена галерия, е метафора на движението и придвижването не само на тялото, но и на духа.

„Всъщност това е пътешествие не само към това, което виждам, но и това, което поглеждам в себе си. Това са едни вътрешни пространства, в които се надявам зрителят да открие и себе си“, сподели художникът.

Кураторът на изложбата Иво Милев заяви, че Греди Асса е емблематично име за промяната на визуалния език от 80-те години досега.

„Той е един от художниците, които всяка година прави отчети с изложби, но това е първата му ретроспективна изложба. Всичко преминава метафорично през една тема - „Пътувания“. Чрез тях ние проследяваме основни неща в неговата живопис, т.е. от една ярка образност и декоративност в ранните му работи до почти една абстрактна живопис накрая. Но тази абстрактна живопис никога не е абстрактна, а много конкретна“, каза изкуствоведът.

Мултимедията е един допълнителен акцент към изложбата. „Това е Греди Асса, който прелиства едни многобройни рисунки в ателието си. Тя следва идеята, че всичко идва и всичко се ражда от рисунката“, обясни Иво Милев.

Той подчерта, че „Греди Асса е както един много български художник, така по същия начин е един световен художник. Темите на неговата живопис са начинът на неговото изразяване – абсолютно адекватен и абсолютно актуален“, смята изкуствоведът.

Изложбата, която включва повече от 140 произведения – маслена живопис, акварел и рисунка – може да бъде видяна до 2 май. /БГНЕС

Последвайте ни и в google news бутон