Любопитна изложба в Националния политехнически музей в София пренася посетителите назад във времето и ги среща с емблематични автомобили от XX век – в миниатюрен, но впечатляващ вид, предаде репортер на БГНЕС.
През 80-те години на миналия век сред децата са много популярни количките, с които те си играят вкъщи или на двора. Тогава моделите са съветски или български, най-много се ценяха количките на „Мачбокс“, но да притежаваш такова съкровище беше рядкост.
Инж. Светослав Томов е от поколението на децата от 80-те, които тогава са си играли с колички. По стечение на обстоятелствата след години решава да провери какво има на пазара и както сам споделя „да възстанови спомените си“. „Така попаднах на колекция от ретроколи и се насочих към колекционерството, вместо да възстановявам спомени“, сподели той пред БГНЕС.
От десет колички колекцията му бързо набъбва – 100, 150, 200. В момента той има около 350 колички, от тях 200 са малки, а останалите 150 са големи. Повечето от тях са на марки, които днес не съществуват.
„Първите колички са на модели от началото на ХХ век. Те приличат по-скоро на карети, които имат двигатели. Впоследствие те стават по-елегантни, дървените елементи се заместват с метални“, разказа Светослав.
Значителна част от колекцията му са модели от 30-те години на миналия век, които са в стил артдеко. „В тях освен нормалните материали, които се влагат в производството, са използвани и много скъпи. Колите от онази епоха са едно украшение“, не крие възхищението си инж. Томов.
В сбирката му могат да се видят модели на коли, които са карани от известни политици или представители на шоубизнеса. Сред тях е параден автомобил Мерцедес принадлежал на Адолф Хитлер, кола от кортежа на президента Джон Кенеди подобна на тези, които са го придружавали във фаталния ден в Далас през 1963 г. Перлата в короната безспорно е Розовият кадилак на Краля на рока Елвис Пресли. Посетителите могат да видят първите батмобили на Човека прилеп и прочутата кола, с която Ловците на духове пазеха Ню Йорк от пакостливи привидения.
Един от любимите на модели на Светослав е революционната кола Тъкър модел 1948 г. От нея за три години са произведени само 51 броя, от тях са запазени 47 и всички са собственост на частни колекции или музеи. Дизайнът на колата е разработен от човек, който е правил самолети по време на Втората световна война.
„Тази кола за времето си е била много футуристична, разполагала е с много екстри. Тя е имала и една от първите системи за сигурност. При ПТП е падал още един слой стъкло като защита пред водача. Рекордът й за скорост не е бил счупван в течение на 17 години“, обясни Светослав.
Успешният модел Тъкър е унищожен от тримата големи – „Дженерал Мотърс“, „Форд“ и „Крайслер“, за които той е щял да бъде голяма конкуренция.
Друг забележителен автомобил е Корд, който е напомнял на ковчег и от там идва и популярното му име ковчега. „Този автомобил се отличава с това, че е първият в света с прибиращи се фарове. Има външни ауспуси, които са били разположени от двете страни на капака. Те са били дело на същия проектант, който е проектирал Тъкър. Това е и първата кола в САЩ с предно предаване“, разказа инж. Томов.
В колекцията му се намира и предшественикът на любимия Форд Мустанг.
„Форд Моторс“ решават да разработят модела Едсел, който е кръстен на сина на големия индустриалец. За създаването са използвали мнението на клиентите. Въпреки че разработената кола е много луксозна и с много добри показатели, тя въобще не се харесва на клиентите и бива забравена“, каза колекционерът.
Провалът тласка „Форд“ към създаването на един от най-продаваните си модели до ден-днешен – Форд Мустанг, който е автомобил за индивидуалисти, докато Едсел е бил луксозна семейна кола.
„Всеки един модел в моята колекция е като сцена от отминала епоха – запечатал стил, дух и история. Влюбих се във формите, орнаментите и характера на тези коли. Те са като скулптори, които носят вдъхновение“, заяви инж. Светослав Томов. І БГНЕС