Президентът на САЩ Доналд Тръмп предизвика търговска война с трите най-големи търговски партньора на Америка, като наложи 25% мита на Канада и Мексико и удвои вече наложеното вносно мито на Китай до 20%.
По-късно той даде заден ход и отложи налагането на митата върху множество вносни стоки от Мексико и някои от Канада, но подчерта, че ще наложи допълнителни такива в началото на април.
Перспективата за международна търговска война, предизвикана от митата на Тръмп, идва в лош момент за германската икономика, която се свива за втора поредна година през 2024 г.
През 2025 г. се очаква Германия да бъде най-слабо представящата се страна в блока по отношение на икономическия растеж.
И все пак експертите казват, че въздействието на търговската война между Китай, Мексико и Канада ще има ограничен ефект върху Германия - поне засега - освен че ще засегне германските производители и доставчици в тези три държави.
„Поне в средносрочен план би могло да се очаква известно пренасочване на търговията в смисъл, че продукти, които са били предназначени за САЩ, например от Китай, сега ще се окажат на европейските пазари“, заяви пред "Евронюз" Юлиан Хинц, професор по международна икономика в университета в Билефелд и ръководител на изследователската група „Търговска политика“ в Института за световна икономика в Кил.
Въпреки това САЩ биха могли да внасят малко повече от Европа вместо от Китай, Мексико и Канада. „Ефектите леко замъгляват общата картина“, уточни Хинц.
Германски автомобилни компании, включително Audi, произвеждат автомобили в Мексико. По данни на Германската автомобилна асоциация (VDA) германските автомобилни марки са произвели 716 000 автомобила в страната - предимно за американския пазар.
Ако митата на Тръмп означават, че германските автомобили, произведени в Мексико, не могат да се продават толкова лесно или сега са много по-скъпи в САЩ, тогава това „може да има по-голям ефект.
Тръмп предостави на автомобилните производители в Мексико и Канада едномесечно освобождаване от мита след преговори с водещи фигури от индустрията.
Въпреки това, след като месецът изтече, предупреждава германският икономист Томас Хюцхенройтер, митата и последващото намалено търсене на германски автомобили от Мексико ще се отразят на германската, европейската и мексиканската работна сила.
„Нивото на безработица ще бъде засегнато“, подчерта Хюцхенройтер.
Мита върху Европейския съюз
Експертите предупреждават, че картината ще се промени драстично, ако Тръмп реши да наложи мита на Европейския съюз, с каквито той заплаши блока в края на февруари.
„Това означава, че отделните компании ще трябва да диверсифицират продажбите си по целия свят. С други думи, те трябва да обезценят американския пазар и да дадат по-висок приоритет на други пазари. В момента това се обсъжда в повечето германски компании“, каза Хюцхенройтер.
„Проблемът обаче е, че не може да се реагира толкова бързо, колкото се налагат митата. Реакцията отнема повече време и следователно ще те ще бъдат засегнати в краткосрочен план“, допълни той.
Един от особено уязвимите сектори е автомобилната индустрия на страната, която през 2023 г. ще съставлява 17% от общия износ на Германия, според данни на службата за търговия и инвестиции на Германия (GTAI).
Миналата година германската автомобилна индустрия навлезе в кризисен режим, като някога мощни производители на автомобили като Volkswagen затвориха заводи и съкратиха хиляди работни места.
Ръководителят на VDA Хилдегард Мюлер коментира през февруари, че заплахите на Тръмп за въвеждане на мита от 25% за Европейския съюз са „провокация“.
„Тарифите са грешен инструмент за преговори“, каза Мюлер. „Рискът от глобален търговски конфликт с отрицателни последици за световната икономика е висок“.
Според симулации, извършени от Института за световна икономика в Кил, увеличаването на митата би довело до икономически загуби и инфлация както в ЕС, така и в САЩ.
В Германия това би се отразило на автомобилната и машиностроителната промишленост, като според данните на Института в Кил общото производство на автомобили би намаляло с до 4%.
„Това е голям брой за индустрия, която и без това изпитва затруднения“, заяви Хинц.
Едно нещо, което трябва да се подчертае за Германия и ЕС като цяло, е, че макар САЩ да са важен търговски партньор, около 10% от износа отива там, каза още Хинц. „Дори и при най-лошия сценарий на драматични мита, наложени от САЩ, по-голямата част от вноса на ЕС остава в блока и има много други търговски партньори, с които търговията по правилата на СТО и споразуменията за свободна търговия работи напълно добре, ще продължи да функционира както досега.“
„В този случай САЩ вредят най-много на себе си“, категоричен е експертът. | БГНЕС