Хазартната индустрия в Украйна е малко вероятен, но важен вектор на руското влияние. На това трябва да се обърне внимание. Малко преди пълномащабното нахлуване на Русия в Украйна, хазартната индустрия в страната беше легализирана. Поради слабите първоначални политически решения, състояние на нещата създаде значителни рискове за финансовата сигурност на държавата и предложи възможности за засилване на руското влияние. През изминалата година Украйна измина дълъг път по отношение на намаляването на риска от хазартния бизнес и увеличаването на бюджетните приходи от него – с помощта на банковата регулация, санкциите и парламентарния контрол. Икономистите гледат на хазарта като на „недостатъчна стока“ или услуга, чието потребление се счита за нездравословно, унизително или по друг начин социално нежелано поради възприеманите отрицателни ефекти върху самите потребители. Освен това е трудно да се регулира, което е предизвикателство, засилено от нарастването на онлайн хазарта, улеснено от онлайн плащанията и напоследък от криптовалутите. Пълната забрана не работи добре . Комарджиите преминават към незаконни хазартни дейности и други юрисдикции, което стана по-лесно от всякога с разпространението на онлайн хазарта. Незаконният хазарт също е ценен източник на непарични средства, които могат да се използват за улесняване на укриването на данъци в други сектори, финансиране на организираната престъпност и дори за контраразузнаване и злоупотреби.
Украинският опит
Скоро след ,избирането му през 2019 г., президентът Володимир Зеленски обеща, че ще легализира казина в луксозни хотели, за да стимулира инвестициите в туризма. В резултат на това през 2020 г., след 10-годишна забрана, Украйна легализира хазарта. Новият закон легализира много по-широк спектър от хазартни дейности от първоначалния план: казината бяха разрешени да работят в 4- и 5-звездни хотели, залите с игрални автомати в 3- до 5-звездни хотели. Законът също легализира онлайн хазарта и букмейкърството, както и покера. Законът въведе специален регулаторен орган - Комисия, която бе упълномощена да лицензира оператори при набор от условия за ограничаване на отрицателните външни ефекти от хазарта. Законът също така предвиждаше разработването и внедряването на система за онлайн мониторинг, която да улесни данъчното облагане на хазарта и да защити хората, страдащи от хазартна зависимост. През изминалата година Украйна измина дълъг път по отношение на намаляването на рисковете в хазартния бизнес и увеличаването на бюджетните приходи от него. Законодателите заявиха, че легализирането ще намали незаконния хазарт, който действа под прикритието на лотарии, в мрачни зали с игрални автомати и в бързо разрастващата се незаконна онлайн хазартна индустрия. В същото време някои големи собственици на нелегален хазартен бизнес очакваха да се разширят и да привлекат инвестиции или официално да продадат бизнеса си след легализирането. Има също доказателства за сериозно участие на руски бизнесмени и юридически съветници, свързани с руски олигарси, руското банкиране и руската хазартна индустрия в проектирането на първоначалната украинска законодателна база за хазартната индустрия и дори свързани със самия регулатор на хазарта. Един от ключовите предполагаеми агенти на руското влияние Борис Баум беше изключен от консултативния орган на регулатора на хазарта през юли 2022 г. и избяга от страната.
По замисъл хазартната индустрия подлежи на тежко данъчно облагане. Печалбите и брутните приходи от игри се облагат с 18% данък, а освен това хазартните оператори подлежат на стандартен корпоративен данък върху печалбата от 18%. Освен това се плаща значителна годишна лицензионна такса за всяка одобрена дейност, казино маса и слот машина. През 2020 г. регулаторът очакваше само лицензите да генерират над 7,5 милиарда гривни за държавните бюджети. В действителност обаче приходите от лицензионни такси възлизат само на 1,6 милиарда гривни през 2021 г. и 1,2 милиарда през 2022 г. (лицензионните такси се плащат в началото на годината, като по този начин приходите за 2022 г. са събрани предимно преди руската инвазия). Данъчните приходи също бяха разочароващи за 2021 г. и за по-голямата част от 2022 г. След началото на руската инвазия имаше скокове в данъчните приходи поради по-големите плащания на тримесечен данък върху корпоративната печалба (по-голямата част от които се състоеше от вноски, доброволни или по друг начин, в подкрепа на военни усилия), въпреки че приходите от данъка върху доходите на физическите лица върху изплащанията остават поразително ниски. Средният месечен данък през първите три тримесечия на 2022 г. от 10 милиона гривни е само малка част от месечния обем от 12–15 милиарда гривни, изчислен от Националната банка на Украйна ( НБУ).
Тази тенденция започна да се променя през ноември 2022 г. и приходите се увеличиха рязко и устойчиво през 2023 г.. Месечният данък на физическите лица върху изплащанията възлиза средно на 347 милиона гривни през второто тримесечие на 2023 г. (43 пъти повече от година по-рано) и достига 576 милиона гривни през август. Общо хазартът е донесъл 5,6 милиарда гривни под формата на данъци в украинския бюджет през първите осем месеца на 2023 г.
И така, какво се промени?
От началото на руската инвазия украинското правителство се бори за допълнителни вътрешни източници на приходи. В същото време службата за държавна сигурност и други разследващи органи започнаха множество разследвания на руски канали за влияние в Украйна. През декември 2022 г. украинският парламент създаде Временната комисия за разследване за справяне с икономическите престъпления с акцент върху вратичките в бюджетните приходи. Едно от първите й обширни изслушвания беше посветено на незаконния хазарт и укриването на данъци. Тези разследвания разкриха, че незаконният хазарт е вграден в по-широката финансова инфраструктура. Например някои банки и небанкови финансови институции позволиха залозите да бъдат маскирани с помощта на кодове на търговци, които не са свързани с хазарта. Неработещият характер на системите за финансов мониторинг означаваше, че те са били злоупотребявани от комарджии, насочвали натрупаните средства към заплати в предприятия за търговия на дребно, които избягват да плащат данъци върху заплатите. В замяна хазартните компании получиха неотчетени пари в брой, натрупани от търговците на дребно, или размениха тези средства с износители, които натрупаха парите в чуждестранни банки, заобикаляйки по този начин капиталовия контрол, въведен след инвазията.
Други схеми включват злоупотреба с виртуални терминали, предназначени за нехазартни бизнеси. Регулаторът на хазарта започна да отнема лицензите за хазарт за установени нарушения през септември 2022 г. През март 2023 г. президентът Зеленски санкционира над 400 физически и юридически лица, свързани с руския хазартен бизнес, включително пет украински хазартни компании (две от които бяха големи). Компетентните органи действат чрез прилагане на по-големи глоби и последващо отнемане на лицензите на две банки и ключови небанкови финансови институции, улесняващи тези хазартни схеми, поради повтарящи се нарушения на законодателството срещу изпирането на пари, установени от проверките. Други банки и небанкови финансови институции бяха глобени и в резултат на това бяха спрени или ограничени високорискови операции. Властите също реорганизираха звеното за банков надзор в съответствие с програмата на МВФ с акцент върху мониторинга на платежните системи и свързаните с тях лица, подобрени процедури за борба с изпирането на пари и оценка на риска, както и процедури за документен надзор и проверки на място. Регулаторът също предприе действия за затваряне на някои технически вратички и уведоми пазара необходимостта от засилване на мерките срещу прането на пари. Проверките на банки и на небанковите финансови институции продължават и могат да доведат до допълнителни действия. Тези стъпки значително намалиха незаконните потоци от хазарт през нелицензирани играчи на пазара, както и укриването на данъци от лицензирани хазартни оператори. Те също подкопаха руското влияние и приходите от украинския пазар. Този случай илюстрира как въпреки продължаващата широкомащабна война и слабостта на Бюрото за икономическа сигурност на Украйна – органът, натоварен с предотвратяването и разследването на икономически престъпления – държавата все пак може бързо и доста успешно да се справи със сложните рискове за финансовата сигурност с помощта на силен и активен банков регулатор, на парламентарния контрол и целевите санкции.
И все пак, за да поддържа тези резултати в дългосрочен план и да повиши интегритета на хазартната индустрия, Украйна трябва да развие институционалния капацитет на своя регулатор на хазарта и да внедри дългоочаквана онлайн система за мониторинг на хазарта, която ще позволи непрекъснат фискален надзор, ще помогне за защитата уязвими комарджии и да се гарантира отстраняване на руското влияние. /БГНЕС
-------------------
Анализът е публикуван в британското онлайн издание RUSI, негов автор е Юрий Гайдай