Това заяви премиерът на Северна Македония Християн Мицкоски. На 29 юли Българя предупреди, че отказът от Коридор 8 отслабва колективната сигурност на НАТО.
„Не става дума за промяна на интереса. Говорим просто за това как нещата да бъдат насочени в правилната посока. Така, както са поставени, би било безумно да се съгласим като правителство на проект, който завършва с половин тунел в задънена улица, и да похарчим половин милиард евро от парите на хората, защото стойността на проекта е 560 милиона евро, от които 360 са заеми, а 200 милиона са безвъзмездна помощ. На първия етап 360 милиона са пари на македонските данъкоплатци, а 200 милиона - на европейските данъкоплатци. В тръжната документация е посочено, че принципът на изработване на проекта е според жълтата фиданка, което означава, че сумата, бюджетът, който е определен, е бюджетът за реализацията на този проект и че не се предвиждат допълнителни санкции или допълнителни работи. Но това не е така, защото и двете страни посочват в тръжната документация, че изпълнителят има право на неустойки и допълнителна работа. Което означава, че това на практика е червен флаг, така че проектът лесно може да достигне 750, 800 милиона евро“, каза премиерът на РСМ.
„Казвам го като инженер, а не като премиер, това ще означава поне 500 млн. евро пари от бюджета, от гражданите и 200 млн. евро пари на европейските данъкоплатци за 24 километра, 22 тунела, които ще завършат с половин тунел в задънена улица, без да знаем какво ще се случи от българска страна, защото няма ясен проект дали тунелът ще продължи“, отговори Мицкоски на журналистически въпрос след представянето на новите 6 леки бронирани машини JLTV в казармата "Яне Сандански" в Щип.
Лидерът на ВМРО-ДПМНЕ очаква разбиране от кредиторите по отношение на намерението на правителството му да преобразува средствата от заема, взет от ЕС и предназначен за изграждането на железопътната линия до България.
„Сега казваме: нека да направим това, както трябва да се отнасяме по-късно, вместо да пречим. За щастие, промяната се случи, така че все още можем да предотвратим, затова казваме да видим проекта от българска страна - няма такъв. Нека да го направим, защо трябва да завършваме с половин тунел, нека да го направим, както предвижда стратегическият коридор, стратегически за НАТО от Черно море през България, нашата страна, Албания до Италия. Нека бъде както трябва и мисля, че ще намерим разбиране. Не правя от това политика, както правят в нашата източна съседка. Съжалявам, че отново заради вътрешнополитическите си нужди те правят политика от всичко това. Това е инженерен проблем, който няма нищо общо с политиката. Искаме да направим Коридор 8, аз съм първият, който е за това, но трябва да се направи както трябва. Безотговорно е да се впускаме в приключение, в което не знаем дали ще има край и кога ще бъде краят. Не искаме новата магистрала Охрид-Кичево да се случи точно сега, в тези 24 километра“, заяви Мицкоски. | БГНЕС