Почти всеки втори нов автобус (49%), продаден в Европа през 2024 г., е бил с нулеви емисии (електрически или водородни), което надхвърля целите, определени от Европейския съюз за стандартите за CO2 за автобуси, според неправителствената организация Transport and Environment (T&E).
„Успехът на автобусите с нулеви емисии се дължи на европейските разпоредби, които ясно показаха на пазара, че дните на дизела са преброени“, заяви Мари Шерон, експерт от T&E Франция.
Съгласно законодателството градските автобуси ще трябва да постигнат нулеви емисии до 2035 г.
„Ако сегашният ръст се запази, 100 % от новите градски автобуси, закупени през 2027 г., ще бъдат с нулеви емисии“, отбелязаха от T&E, предаде АФП.
Няколко мерки също така насърчават развитието на електрическите и водородните двигатели в ущърб на дизеловите, като например зоните с ниски емисии, постановени от общините.
Въпреки това, в Европа съществуват различия, отбелязва T&E. През 2024 г. три държави закупиха 100% от новите електрически автобуси. Това са Нидерландия, Исландия и Финландия.
Норвегия и Люксембург не изостават много, като през 2024 г. ще бъдат регистрирани съответно 99% и 98% нови електрически автобуси.
„Естония се отличава с особено бърз преход: 84% нови електрически автобуси през 2024 г. в сравнение с 0% през 2023 г.“, хвали се още T&E.
Франция, от друга страна, изостава, като през 2024 г. ще бъдат регистрирани само 33% електрически градски автобуси, което е под средното за ЕС (46%).
Едно от възможните обяснения за това изоставане се крие в избора, направен от някои местни власти, като Ил дьо Франс, да изберат газ и биогаз. С 39 % от новите автобуси, които ще се движат на газ до 2024 г., Франция е една от водещите страни, които избират този енергиен източник.
„Високият дял на газ (включително биогаз) в регистрациите на нови автобуси във Франция трябва да се следи отблизо. Той може да се превърне в капан за местните власти, тъй като забавя прехода им към технологии с нулеви емисии“, което „може да се окаже скъпо“ в дългосрочен план, предупреди Мари Шерон.
Германия също изостава, с 25 % нови електрически автобуси, докато Испания (57 %) и Обединеното кралство (56 %), другите големи пазари на градски автобуси в Европа, са по-напред.
В дъното на класацията са Гърция (9%), Литва (5%), Унгария (4%) и Словакия (0%). | БГНЕС