Андреас Шлайхер: Социалните и емоционалните умения ни правят хора в света на ИИ

Когато говорим за социални и емоционални умения става въпрос за кураж, смелост, съчувствие, възможност да усещаме и да се справяме с емоциите си, да живеем с другите, да общуваме с други хора. Именно социалните и емоционалните умения ни правят хора в света на изкуствения интелект.


Това заяви Андреас Шлайхер, директор „Образование и умения“ в Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР), предаде репортер на БГНЕС.


ОИСР представи днес доклад, който гласи, че 15-годишните ученици в България са с по-ниски очаквания за завършване или заемане на ръководна позиция спрямо връстниците си по света.

Според Андреас Шлайхер социално-емоционалните умения са начинът да бъдем творчески, да бъдем мотивирани и да подпомогнем нашата икономика, а това е структурата на демокрацията на обществото.

„Това е начинът да живеем по-добре заедно“, каза той.

По думите му, като че ли е трудно да се намери място в образователната система за този творчески подход.


„Като че ли образователната система е претрупана с най-различни други теми и за нас е трудно да дадем на учениците възможността да бъдат творчески настроени, а пък на преподавателите да приемат подхода необходим, така че те да станат такива“, обясни Шлайхер.

Директорът по образование и умения в ОИСР подчерта, че причината за това е, че често пъти онова, което ние виждаме в образованието, са оценките.


„Оценките по математика, по точните науки, по различните предмети, а не виждаме други неща и именно нашата цел тук е да направим невидимото видимо, да направим нещо, което можем да докоснем, и съответно да променим“, добави той.

Шлайхер отбеляза, че новото проучване за първи път дава възможност да си дадем сметка до колко добре се справяме в развитието на тези социално-емоционални умения, защото те не са даденост веднъж завинаги. „Те са нещо, което можем да развиваме“, допълни той.

Резултатите от проучването, заяви Шлайхер, са доста тревожещи.

„Оказва се, че 15-годишните деца са по-малко любопитни, по-малко творчески настроени от 10-годишните“, обяви той и посочи, че смисълът на училището е да добавя умения.

Оказва се, че децата губят уменията, които са имали по-рано.

Шлайхер обърна внимание, че в България се положиха големи усилия да се преодолеят разликите между двата пола и в социално отношение, когато става дума за обучение.

„Виждаме, че образованието се справя много добре в преодоляване на разликите между двата пола, защото момчетата и момичетата се справят почти еднакво добре в математиката и точните науки, но по отношение на социалните и емоционални умения има огромна разлика между двата пола“, коментира Шлайхер.

Според него трябва да се създава среда, трябва да се създават умения, които да дават добър резултат, макар и да не се преподават в училище.

„В това проучване, като че ли ние имаме възможност да си отворим очите и да си дадем представа, че онова, което се разработва е, всъщност, базата за развитието на бъдещето на нашето общество“, каза още той. Въпросът по какъв начин да бъде направено преподаването по-интересно е много важен.

„Никой не си задава въпроса доколко съдържанието, което децата получават, е важно за тяхното бъдеще, доколко те смятат, че то има отношение към начина, по който ще се развиват“, съобщи Шлайхер, като отбеляза, че трябва да се промени цялостната среда, в която се реализира тази дейност.

Именно така, според него, учениците няма как да бъдат само пасивни консуматори на това, което им се предлага.

„Те трябва да имат възможност да правят нещо и когато това стане, и го виждаме на практика, действително се променя както средата, в която се извършва обучението, така и начинът, по който се преподава“, добави той.

Андреас Шлайхер специално насочи вниманието към промяната на учебните планове в България.

„Тоест, променя се начинът, по който се предлага обучението. Важно е да се промени и качеството на взаимоотношенията между учители и ученици, т.е. учениците да имат чувството, че преподавателите ги разбират, че ги подкрепят, че преподавателите знаят какво искат да получат децата“, заключи Шлайхер. /БГНЕС