Експерти: Промените в Кодекса за застраховането ще доведат до масови фалити на застрахователи и до по-високи цени на застраховки

“С новите мерки Националното бюро на българските застрахователи ще бъде защитено да заплаща всяка отправена към него претенция. Това го няма в нито една държава, членка на зелената карта. По този начин ще има фалирали застрахователи или ще има повишени цени на застраховката гражданска отговорност". Това заяви Стефан Софиянски, главният секретар на Националното бюро на българските автомобилни застрахователи (НББАЗ) относно внесения в Народното събрание проект за промени в Кодекса за застраховането, предаде репортер на БГНЕС

“Може да има измама относно несъществуващи ПТП-та, чуждият гражданин може да не е бил изобщо в България, пострадалото лице може никога да не е пострадал, както и сме наблюдавали претендирана смърт при човек, който изобщо не се е раждал, тоест - с несъществуващо ЕГН. Гражданската отговорност в България е 250 лв., в Северна Италия е 250 евро, ако ние започнем да изплащаме застраховки на тяхна територия, то ще фалираме. Тоест ако няма доказуемост на инцидента, ние ще фалираме”, подчерта Софиянски.

“Ако няма възможност застрахователят да оспори всички документи при застраховането и да иска съдебни процедури, то ние влизаме в хипотеза, в които могат да се случват застрахователни измами. Подобни мерки се предлагат в законопроекта, който ще се гледа утре в НС. Този законопроект директно ще повлияе на цената на застраховката гражданска отговорност”. Това заяви и Владимир Тодоров от Българската асоциация на пострадали при катастрофи.

“Когато настъпи едно застрахователно събитие, то винаги е подкрепено с документация. Нормално е всеки застраховател, който носи риска, да поиска да се запознае с тези документи, и вече след това да пристъпи към плащане. За съжаление през годините съществуват недобри практики, които практикуват фалшиви протоколи за инциденти, фалшиви медицински, въобще фалшиви събития", заяви още той. Системата "Зелена карта" е създадена през 1949 г., под опеката на ООН, и тя цели да облекчи международния транспорт. Самият сертификат "зелена карта" се появява 1953 г. и целта е да се стандартизират професурите по транспортирането и настъпването на щети”, обясни Тодоров.

Нина Колчакова, главен секретар на Асоциацията на българските застрахователи(АБЗ) уточни, че със законопроекта се прави промяната, че Бюро "Зелена карта" като получи искане за плащане, то трябва да бъде задоволено. “Ние сме дали своето становище, което е против този закон. Не виждаме никаква причина, поради която да се въведе тази мярка. Тя ще постави българските застрахователи в неравностойно положение с техните партньори. Казва се, че една такава промяна е нужна, за да влезем в Еврозоната, аз никъде не съм видяла такова изискване от ЕК. Тази мярка ще бъде фатална за бизнеса”, коментира още тя.

Димитър Димитров, от Камарата на автомобилните превозвачи в България, подчерта, че представителите на тежкотоварните автомобили заплащат най-големи застраховки. “Последният случай беше в Гърция, след пътно произшествие, при което българския шофьор не е виновен, му е било отказан разговор, защото му е говорено само на гръцки, взели са му автомобила, след което му се взимат документите. В крайна сметка всичко отива към застрахователя. Така че ако от чужбина всякакви видове претенции бъдат отправени към нас и ние трябва да ги осъществим, то това ще бъде фатално за нас. Трябва да има други мерки”, отбеляза още Димитров.

Адвокат Ирина Абаджиева пък подчерта, че няма никакви финансови доводи за вкарването на този законопроект. “Законопроектът е немотивиран, необоснован, затова се надявам да не бъде приет от НС”, заяви още адвокатът.

Борислав Богоев, председателят на бюро “Зелена карта” поясни, че когато Националното бюро бъде задължено да изплаща всякакви претенции, отправени към него, и бюрото вече няма пари, то ще поиска от застрахователите финансови средства и вместо тези пари на застрахователите да отидат в резерви, те ще издържат бюрото. “Вече и като застрахователите нямат, ще се наложи да се увеличат премиите, след което ще се вдигнат цените, и гражданите ще усетят тежестта”, обясни той.

БГНЕС припомня, че утре в Комисията по икономическа политика и иновации на НС ще разгледа на първо четене Законопроект за допълнение на Кодекса за застраховането, внесен от Министерски съвет. /БГНЕС