„Форин полиси“: Гръцките корабособственици правят бизнес в сянка с Русия

След нахлуването на Русия в Украйна мощният гръцки корабен сектор продължава да печели огромни суми от транспортирането на руски петрол. Но гръцките корабособственици са открили очевидно още по-доходоносен източник на приходи: продават самите кораби на мистериозни купувачи, свързани с Русия, съобщава „Форин полиси“.


"Голямата гръцка разпродажба на танкери" е в ход и никоя цена не изглежда твърде висока за употребяван танкер, пише изданието в своя обстойна статия по данни на Института за международни финанси „Робин Брукс“.

Гръцките компании не доминират в много сектори на глобализираната икономика, но със сигурност доминират в корабоплаването. Миналата година страната отново е най-големият корабособственик в света по тонаж.

Тогава Русия нахлу в Украйна и западните правителства увеличиха санкциите си.

Това не се хареса на гръцките корабособственици.

"Санкциите никога не са работили", заяви гръцкият корабен магнат Джордж Прокопиу пред тълпа през юни миналата година.

Но санкциите са по-ефективни от това да не се прави нищо. Затова през декември миналата година страните от Г-7, Европейският съюз и Австралия определиха ценови таван, който забрани на компаниите, базирани в санкциониращите държави, да търгуват или превозват руски суров петрол в офшорни зони на цени над 60 долара за барел. Търсенето на петрол остана силно, но танкерите, собственост на Русия, които някога превозваха голяма част от него, бяха подложени на санкции и се затрудняваха да го транспортират.

На помощ се притекоха гръцките корабособственици.

Според главния икономист на Института за международни финанси „Робин Брукс“ понастоящем гръцките кораби съставляват почти 50% от капацитета на танкерите извън руските пристанища, в сравнение с 33% преди инвазията.

На компаниите, базирани в държави, които са наложили ценови ограничения на руския петрол, е разрешено да транспортират петрол, без да нарушават тези ограничения.

В ключовите за Русия пристанища на Балтийско и Черно море седем гръцки компании заедно са транспортирали 50 процента повече руски петрол, отколкото притежаваната от руснаците „Совкомфлот“, съобщава „Уолстрийт Джърнал“.

Сега обаче много гръцки корабособственици са решили, че могат да спечелят още повече пари, като продадат корабите си. Продажбитеса започнали да се увеличават през февруари 2022 г. и има "търсене на по-стари танкери, особено в юрисдикции, необременени от санкциите срещу Русия", обяснява търговското издание „TradeWinds“.

През 12-те месеца оттогава гръцките собственици са продали около 125 танкера за превоз на суров петрол и кораби на стойност 4 млрд. долара.

През юни „Hellenic Shipping News“ съобщи, че гръцките компании са продали 97 танкера досега през тази година, което представлява 25% от общия брой в света. Това поставя Гърция на първо място, следвана от Китай на второ място.

Според данните на консултантската компания "VesselsValue", която следи продажбите на кораби, гръцките компании са продали 290 кораба от началото на войната. Китайските фирми са на второ място с 221 плавателни съда. Руските компании са продали 57 кораба, но предимно на други руски фирми или на неизвестни купувачи.

През 2022 г. броят на танкерите Suezmax, които са сменили собственика си, се е удвоил в сравнение с 2021 г. и е достигнал 103, докато продажбите на Aframax са се увеличили с 30% до 121. Танкерите Suezmax и Aframax са съответно третият и четвъртият по големина тип танкери за превоз на суров петрол.

Тези видове кораби са "размерът, който се избира за движението на руски товари", заяви ръководител на корабна компания пред S&P Global Commodities Insight, тъй като "не всички пристанища в Русия могат да приемат по-големи кораби".

Въпреки добрите новини за продавачите, самоличността на щедрите купувачи остава неразкрита.

Купувачите, които сега бързат да платят премия за употребявани танкери, всъщност са доста загадъчни. Най-много гръцки танкери са закупили компании, базирани в Обединените арабски емирства (ОАЕ), следвани от купувачи от Китай, Турция и Индия.

S&P Global Market Intelligence съобщава, че през 2022 г. са създадени зашеметяващите 864 морски компании, които имат асоциация или връзка с Русия.

Въпреки че не е признат за глобален морски център, водещата роля на ОАЕ в покупките на танкери не е изненадваща. След нахлуването на Русия в Украйна Дубай се утвърди като "новата Женева" - с други думи, столицата на компаниите, търгуващи с руски петрол.

След инвазията Китай увеличи вноса си на руски петрол, а Хонконг се присъедини към Обединените арабски емирства като нов център за търговия с петрол.

Турция също е увеличила вноса си на руски петрол и един от известните купувачи на гръцки танкери е турската компания BEKS Ship Management & Trading. Нейни наскоро придобити бивши гръцки танкери са забелязани на уебсайта MarineTraffic.com да пътуват до и от пристанища, между които руските Висоцк, Кавказ и Новоросийск, алжирския Арзев и турския Тузла.

Индия също е увеличила масово вноса си на руски нефт и в страната се намира Gatik Ship Management, една от внезапно активните компании, които в момента извършват мащабна дейност с руски нефт.

Защото Русия постепенно излиза от официалната световна икономика, което означава загуба на достъп до услуги, вариращи от капитал до застраховане.

Някогашните гръцки танкери се присъединяват към сенчестия флот от кораби втора ръка, които вече превозват стоки до и от Русия при неясни застрахователни условия и често използват уклончиви маневри, за да не бъдат открити. /БГНЕС