Илиян Джевелеков: Има умора от мрачните, мудни и черни истории

Режисьорът и продуцент Илиян Джевелеков

Гаранцията за качеството на един продукт обаче не винаги е бюджетът. И все пак, нека си го кажем, ресурсът в България като територия и като брой жители и зрители не позволява, колкото и да е касов един филм, продуцентите да са доволни. Вложените средства не могат да се избият.

В Деня на българското кино потърсихме режисьорът и продуцент Илиян Джевелеков, чиито филм „Вездесъщият” обра овациите на киноманите, критиката и е българската номинация за филм, който да се състезава за престижните филмови награди „Оскар”. За жалост филмът не е сред класираните. С него разговаряме за възможността да се прави кино у нас, за възприятията на зрителите, борбата с безплатното теглене на продукции и новият сериал „Порталът”, който ще видим на малките екрани през 2020 г.

Висок бюджет не винаги означава високо качество

В деня на българското кино си пожелавам по-добри условия за работа на българските кинаджии. По отношение на финансирането на продукции у нас нещата се случват по два начина. По-масовият – филмите се правят с помощта на Националния филмов център. Има и филми, които се появяват с частно финансиране. В България кинопродукцията е ниско и среднобюджетна, но сравнено с годините има тенденция за намаляване на средствата за производството на отделните филми. Идеята е да се даде възможност на повече филми, по-нискобюджетни да бъдат създадени.

Гаранцията за качеството на един продукт обаче не винаги е бюджетът. Появиха се филми, които са направени с мускули, ум и с талант и се получиха добри продукти. В същото време имаше и има филми, които са с по-високи бюджети, но художественият резултат не е добър. Според мен трябва да се запази възможността държавата да финансира и малко по-високобюджетни филми, както беше допреди 1-2 години, защото има проекти, които изискват по-солидно финансиране. И все пак, нека си го кажем, ресурсът в България като територия и като брой жители и зрители не позволява, колкото и да е касов един филм, след отчисляване, това което остава за продуцентите не е задоволително. Средствата вложени вътре не могат да се избият.

Вкусът на българина Що се отнася до възприятията на българския киноман – те се променят. Имам чувството, че хората, изкушени от българското кино все повече се радват, когато се появи модерен и комуникативен филм. Има лека умора от мрачните, мудни и черни истории, които напоследък имаха силна вълна, защото нашето съвремие не е еднозначно черно, мизерията не е повсеместна и не бива да се гледа само с един ключ, към това което ни заобикаля.

Пиратството в интернет

Но има и една тревожна тенденция по-голямата част от хората да предпочитат да гледат филмите вкъщи като ги изтеглят от торенти и не плащат за това. В „по-западните” държави този проблем е регулиран и може би това е една от причините там да има повече зрители, които да ходят и да гледат националните си продукции.

Ние направихме опит да се преборим с това като дадохме алтернатива за Love.net, който събра 213 000 зрители. Направихме сайт, в който срещу 2.40 лв. може да гледаш в хубава резолюция филма. Още първата вечер беше пробита защитата на сайта. Само за 1 час имаше над 10 000 тегления, а после имаше стотици хиляди тегления. Това означава, че имаше интерес, който не беше осребрен. Ние се борихме, но се отказахме.

„Вездесъщият” и Оскарите

Преди около три седмици излязоха резултатите от „шорт листа” с 9 филма и разбрахме, че „Вездесъщият”, който беше българската номинация за филм, който да се състезава за Оскарите, не е сред класираните.

Ние ходихме в Лос Анджелис, представихме филма и той се прие много добре. Не сме разочаровани от това, че не сме в листата, защото ние знаехме каква е конкуренцията, това все пак са 87 филма. Тази година има много сериозни заглавия, заглавия, които са обрали наградите на престижни кинофестивали, заглавия на режисьори, които имат вече зад гърба си Оскар.

Нов мини-сериал на малкия екран

Сега работим върху един мини-сериал. Влизаме за първи път в тази територия. Той ще бъде в шест серии по 50 минути и го правим за Българската национална телевизия. Ако всичко е наред, през лятото ще снимаме. Сериалът се казва „Порталът” и жанрът е „машина на времето”. Центърът в него е един мъж от 2019 г., който попада 40 години назад през 1979 г. в средите на българската естрада, за да промени негативните, трагични и несправедливи събитията, които са се случили с баща му.

Интересното е, че всичко това, което разказваме ще бъде и в един много забавен и интересен ключ, добра предпоставка за което е и средата на българската естрада от 70-те. Очаква се сериалът да тръгне в ефир догодина. /БГНЕС