Моделът на облагане на брутната печалба е ефективен инструмент за намаляване дела на нелегалната хазартна дейност. Намаляването на нелегалния пазар води до увеличаване на бюджетните приходи, до по-добра защита на участниците в хазартни игри и до по-ефективна борба и превенция на хазартната зависимост. Повечето държави-членки на ЕС са променили режима на облагане на хазартната дейност в посока замяна на данъка върху залозите с данък върху брутната печалба, посочват от министерството.
Предвид, че облагането на хазартната дейност винаги е във фокуса на общественото внимание и всяка промяна в модела на облагане подлежи на различни интерпретации дали това е най-подходящият и справедлив модел за хазартния пазар в страната, Министерството на финансите запазва действащия модел на облагане на традиционния хазарт, като предлага само ясно разграничаване на двете хипотези, включени в чл. 30, ал. 3 от Закона за хазарта и прави прецизиране на текстовете, включвайки ги в две отделни алинеи.
В ал. 3 ще се визират случаите, при които се дължи държавна такса за поддържане на лиценз за организиране на следните хазартни игри - традиционна лотария, томбола, моментна лотария - тото, лото, бинго, кено и техните разновидности, игрите със залагания върху резултати от спортни състезания и надбягвания с коне и кучета, игрите със залагания върху случайни събития и със залагания, свързани с познаване на факти, с изключение на онлайн залаганията в размер на 15 на сто върху стойността на направените залози.
Новосъздадената ал. 4 ще се отнася за хазартните игри, при които участниците играят един срещу друг и организаторът на хазартни игри само организира провеждането им, за което събира такси и комисионни за участие. За посочените ще се дължи държавна такса за поддържане на лиценз в размер на 20 на сто върху стойността на получените такси и комисионни.
Действащата към настоящия момент разпоредба разграничава двете хипотези на формиране на "основа", върху която се събират държавни такси за поддържане на лиценз за организиране на определени от закона хазартни игри. В едната хипотеза "Основата" са стойността на постъпилите залози за традиционна лотария, томбола, моментна лотария - тото, лото, бинго, кено и техните разновидности, игрите със залагания върху резултати от спортни състезания и надбягвания с коне и кучета, игрите със залагания върху случайни събития и със залагания, свързани с познаване на факти, с изключение на онлайн залаганията. Във втората хипотеза са събраните такси и комисионни за участие, в случаите, когато се събират такси и комисионни за участие.
И при сега действащата разпоредба, и след промените, се запазва режимът на облагане, а именно: Когато организаторът организира хазартната игра и получава залозите по нея, дължи държавна такса в размер на 15 на сто върху получените залози.
При организиране, например, на покер турнир, при който участниците играят един срещу друг и организаторът на хазартни игри само организира провеждането на покер турнира и събира такси и комисионни за това, ще дължи държавна такса 20 на сто върху получените от играчите такси и комисионни./БГНЕС