Мишел Каза: За истински сериграфски оригинал печатарят трябва да влезе в кожата на твореца

Много често, за да отпечата истински сериграфски оригинал, печатарят прави половината от работата на артиста – той го съветва, променя себе си и начина си на работа спрямо нуждите и желанията на твореца, чиято творба отпечатва. Това каза гурото на арт ситопечата Мишел Каза, който бе в София за представянето на книгата „Ситопечат. Основни стъпки в печатната технология”.

"Хамелеонът на съвременното изкуство", както нарича себе си Каза, без съмнение е доказал се иноватор и майстор през своите 60 години в технологията. Работил е с имена като Уорхол, Брак, Миро, Лихтенщайн, Шагал, Вазарели, Дали, Матис. В своята лекция той сподели ценни практически съвети, показа изключително реалистични сериграфски отпечатъци и разясни повече за различните видове арт отпечатъци и тяхното тиражиране.

"Ситопечатът е една от най-достъпните печатни технологии, притежаваща уникални качества и възможност за отпечатване върху почти всякакви материали. Основава се на направата на шаблон, изработен с дървена, алуминиева или метална рамка и опънат ситоплат върху нея. Под една или друга форма, технологията съществува от хиляди години като първите разновидности са били направени от ръчно изрязани шаблони още в Древен Китай и Япония.

В света на изкуството навлиза 19-ти, 20-ти век, когато и артистите започват да имат нужда от по-бързо и лесно производство, но в същото време печатайки, те не правят репродукции, а създават оригинални сериграфски отпечатъци. Без съмнение най-известната творба, направена със ситопечатната технология е портрета на Мерилин Монро от Анди Уорхол", споделиха накратко началото на технологията авторите на книгата "Ситопечат. Основни стъпки в печатната технология" Милен Сарандев, Надежда Георгиева и Даниел Сарандев. Издател е Сдружение “Феспа България”. /БГНЕС