Тренд: 69 % не са запознати с атаките и киберсигурността

„Живеем в странно време, в което несигурността е навсякъде. Затова сме принудени да говорим за енергийна и хранителна сигурност, но вече и за киберсигурност. Една голяма част от българите не познават институциите, които се борят с киберпрестъпленията, така че проучаването ще ни помогне ние да очертаем полето на уязвимост и да съберем на една маса, хората, които се грижат за нашата киберсигурност“. Това заяви Кузман Илиев, председателят на Съюза за стопанска инициатива (ССИ), предаде репортер на БГНЕС.


ССИ представи първото в България национално представително проучване на тема Киберсигурност – „Кибер здраве България 2023 г.“, проведено от социологическа агенция „Тренд“ сред 1001 респонденти, изпълнено в периода 04 – 11 юли.

Красимир Симонски, заместник – председател на ССИ, заяви подкрепа за това изследване, защото 90 % от пробивите в различните организации се дължат на човешки грешки. „Нивото на киберсигурност, на индивидуалния потребител, определя нивото на киберсигурност на определената организация, подкрепяме такова изследване, защото идеята е как да адаптираме нашите програми, за да помогнем на съответните засегнати“, каза още той.

Евелина Славкова, съоснователят на „Тренд“, каза, че българското общество се нуждае от информация, защото малка част от него е запознат с киберсигурността. „46 % се чувстват по –скоро сигурни, а 32 % не са сигурни, когато ползват интернет. 69 % не са запознати с киберсигурността и кибер - атаките. 53 % от респондентите посочват, че биха отделили време, за да се информират повече относно киберсигурността и 34 % биха се обърнали към отговорните институции. От тези 34 % обаче, 69 % не знаят към коя институция трябва да се обърнат“, поясни още Славкова.

Командир Владимир Димитров, началник отдел киберпрестъпност в ГДБОП уточни, че за ден се подават около 30 различни сигнали за различни киберпрестъпления. „Една българска фирма губи от 30 – 100 000 евро заради киберпрестъпността, ще се опитаме на нашия сайт да опишем различните видове престъпления, за да може хората да се информират, ние ще продължим борбата с този вид престъпления“, каза още началникът на отдела в ГДБОП.

Явор Колев, представител на застрахователната компания „ЛЕВ ИНС“ и част от социалната кампания „Пази детето в интернет“, подчерта, че са обиколили всички областни центрове, села и градове, с цел децата да бъдат информирани как да се пазят в интернет пространството. „За година и половина успяхме да се срещнем с над 130 000 деца, да разговаряме с тях, да им обърнем внимание и да им дадем насоки. Стана ясно от тези разговори и, че техните родители не се интересуват какво правят те в интернет. Така решихме във втората част от кампанията да осъществяваме такива срещи и с родителите“, каза още Явор Колев. /БГНЕС

Тагове: