Великобритания ще стане първият европейски производител на ураново гориво

Великобритания възнамерява да стане първата европейска страна, която ще произвежда усъвършенствано ураново гориво, което в момента се предлага в търговската мрежа само от Русия, предаде АФП.


Правителството на Обединеното кралство заяви, че ще инвестира 300 млн. паунда в изграждането на програма за висококачествен нискообогатен уран (HALEU), която ще помогне за "изместването" на Москва от световните енергийни пазари.

"Ние се противопоставихме на Путин по отношение на петрола и газа и финансовите пазари. Няма да му позволим да ни държи в плен по отношение на ядреното гориво", заяви в изявление министърът на енергетиката Клер Коутиньо.

"Това ще бъде от решаващо значение за енергийната сигурност у дома и в чужбина и се основава на историческите конкурентни предимства на Великобритания", добави тя.

Горивото HALEU е необходимо за захранване на много от следващото поколение усъвършенствани ядрени реактори, включително така наречените малки модулни версии, които Обединеното кралство възнамерява да използва.

Съдържанието на уран-235 в горивото е между 5 и 20 %, т.е. над петте процента, с които се захранват повечето ядрени централи, работещи в момента.

Според Международната агенция за атомна енергия производството на HALEU е започнало неотдавна в САЩ, но само руски завод произвежда уран в търговски мащаб.

Британската инвестиция е част от плановете за осигуряване на до 24 гигавата електроенергия от ядрена енергия до 2050 г., което представлява една четвърт от нуждите на Обединеното кралство от електроенергия.

Първата централа ще бъде в Северозападна Англия и се планира да заработи до 2030 г., съобщи правителството.

То се надява до 2030 г. 95 % от британската електроенергия да се добива от нисковъглеродни източници, а до 2035 г. мрежата да бъде напълно декарбонизирана.

Наскоро министър-председателят Риши Сунак бе подложен на критики заради отлагането с пет години до 2035 г. на забраната за продажба на всички бензинови и дизелови автомобили.

Според критиците това ще затрудни постигането на целта на Обединеното кралство за нулеви нетни емисии до 2050 г./БГНЕС