Веселин Стоянов: COVID-19 промени моделa на доставките до клиентите и някои бизнеси

Дисциплиниращо ни се отрази COVID-19 през 2020 година. Започнахме с всички процедури, които са нужни – дезинфекция, с цел да си опазим хората на всички линии. Положихме сериозни усилия и в посока даването на възможност за безконтактни плащания и премахнахме размяната на документи. Другото, което посрещнахме беше промяната на бизнес модела на нашите клиенти, които промениха навиците си. Един тип артикули спряха да се търгуват масово и сериозно, друг тип „избухнаха“ на пазара. Това каза в интервю за БГНЕС Веселин Стоянов, управител на транспортно логистична компания Transpress.

„Промени се структурата за доставки до крайния получател. Ние вече не возим толкова до офиси или до местата, където хората работят, а до техните домове, което промени изцяло модела на доставки на по-малките пратки, които са до частни лица. Хоум офисът оказа въздействие и върху начина на пазаруването на хората“, посочи Стоянов.

Той коментира, че онлайн пазаруването е отбелязало нови върхове и дори най-отявлените му противници вече са преосмислили позицията си, виждайки предимствата, които дава то.

Според него, все повече български фирми търгуват и на европейския пазар и посочва, че през тази година те са превозили над седем пъти повече стоки до Amazon, тъй като основната им дейност включва свързването на производители с продавач.

„Все повече български производители се включват в този пазар, било то с чаши, велосипеди, неща за автомобилната индустрия, българинът е толкова изобретателен и това е толкова радващо. Хората подготвят, имат хубав продукт, ние даваме възможност, той да стигне до всяка една точка и Amazon е една от тях“, поясни Стоянов и добави, че има определени ниши, които са пораснали над 7 пъти в сравнение с миналата година. По думите му средно трендът е над 5 пъти увеличение.

„Хората използват глобалния пазар. Откритието на тези пазари няма да остане в рамките на тези клиенти, които досега работят. Все повече фирми ще разбират, че е възможно да търгуват със света по един лесен начин за тях. Ние сме мостът между двата свята - те имат стоката, ние организираме всичко, за да може клиентът да си върши неговата работа, да мисли и да произвежда нови неща и да не мисли за това как те ще стигнат“, обясни управителят и поясни, че през 2021 г. очаква да има поне 3-4 пъти повече поръчки в тази посока.

Попитан на какво отдава закъсняващите доставки и дългите опашки пред офисите на куриерските фирми, Стоянов заяви, че ставаме свидетели и на криза на доставките.

„Когато има криза на доставките, тя не става по една причина. Основната е, че се смени моделът. Все повече хора получават пратките си на домашния си адрес и капацитетът на куриерските компании не може да се вдигне толкова бързо, за да успее да обслужи толкова много пратки за толкова кратко време. Другото, което се случва в допълнение е, че хората пазаруват много повече онлайн. Ако нормалният тренд е бил между 30-50%, сега се е вдигнал двойно. Когато се натрупат тези два фактора нещата стават по-драматични“, коментира той и дава пример с това, че ако допреди куриер е носил до офис 50 пратки накуп, сега трябва да ги разнесе на 50 различни адреса.

Попитан дали частните куриерски компании са унищожили „Български пощи“, Стоянов заяви, че според него никога не е имало битка между тях.

„Български пощи съществуват с нашите данъци. Не е редно да се конкурираме с компания, която съществува от данъците на конкурента си. Държавата не трябва да прави бизнес, държавата е държава, защото прави организация на различни процеси в обществото. Правенето на бизнес трябва да бъде в частни ръце. Държавната поща не може и не трябва да бъде конкурент на частните куриерски компании“, категоричен е управителят на компанията.

Веселин Стоянов вярва, че новата 2021-ва ще е година на надежда.

„Надежда, че ще се преборим с тази заплаха, ще носим по-малко маски от един момент нататък, ще си възстановим много стари навици. Полезните навици, които придобихме през 2020, дисциплинирайки се покрай вируса ще останат и те ще носят стойност и ще правят живота ни по-лесен. Втората половина на годината ще живеем по-нормално“, прогнозира Стоянов и е убеден, че по отношение на бизнеса няма да има проблем за способните хора, които според него в кризата са успели бързо да се променят и адаптират към новите условия.

„Ние виждаме как наши клиенти си смениха портфолиото от услуги и продукти за няколко месеца. Оптимист съм, че българите и нашата икономика ще вървят напред и ще продават на все повече пазари“, уверен е той.

А 2020 г., Стоянов определя като година на волята и устойчивостта. „Запазиха се работни места, увеличиха се някои бизнеси, даже пораснаха, включително и нашият“, коментира той и добави, че 2020 е показала, че човешкият мозък и сила са безгранични. /БГНЕС