За движението и паркирането в центъра, градът-геврек и трансформацията в зелено

4-часов дебат по темата за новата организация на движението в центъра на София се проведе по време на извънредното заседание на Комисията по транспорт в Столична община, предаде репортер на БГНЕС.

Вече близо седмица недоволството на живеещите в района на булевардите "Витоша", "Патриарх Евтимий" и "Фритьоф Нансен" не стихва. Вълната яхнаха и групите в Столичния общински съвет извън ПП-ДБ и "Спаси София", които са инициатори на нововъведенията. Против се обявяват от ГЕРБ-СДС, БСП, „Синя София“ и единственият общински съветник от ВМРО.

В днешното заседание участие взеха много граждани, които живеят в засегнатата част от центъра, които имат търговски обекти в района и представители на неправителствени организации.

Районният кмет Трайчо Трайков предложи на администрацията на Столична община да върнат предишното положение, докато не бъдат приети компесаторни мерки.

Трайко, който вече се извини на протестиращите граждани, които живеят в района, припомни, че проект за реорганизацията на движението във въпросния участък е имало още по времето на кмета Йорданка Фандъкова.

„Проведохме доста обсъждания и стана ясно, че има достатъчно много както с дребни детайли, така и концептуално, така и с алтернативни предложения. Тогавашната администрация не го реализира. Те обаче не започнаха изчистването последваща работа по търсенето на алтернативни решения, ако има такива“, заяви Трайков.

"Когато сега колегите от новата администрация започнаха с новия проект, аз се присъединих към усилията им да се търси решения. „Little did I know“, както казват англичаните, заровете вече са били хвърлени и проектът се реализира без никакво обсъждане, както поисках, без изчистване на детайлите и най-лошото - без предоставяне на компесаторни мерки на пряко засегнатите хора, които останаха без алтернатива", добави Трайков.

От „Синя София“ определиха организацията като хаос и абсурд.

„Това трябва да спре, защото ако оставим администрацията да взима тези решения, вместо ние, които сме избрани, без да можем да защитим нашите избиратели, ще отидем в една ситуация, в която сме живели преди 1989 г. Не ни карайте там, защото това ще го защитаваме с цената на всичко“, заяви общинският съветник Ивайло Йонков.

Остър език вкара Иван Сотиров от формацията, като заяви: "Този розов терор, това е системен подход на „Спаси София и на техните коалиционни партньори да малтретират хората които се придвижват в центъра, защото те имат някаква фиксация да превърнат центъра в зона за тротинетки и прайдове".

Карлос Контрера настоя, че общинската администрация не е представила числа, разчети, анализ и проекти за наложената реорганизация на движението.

Прошко Прошков и Антон Хекимян от ГЕРБ-СДС също разкритикуваха цялата реорганизация на движение, новите велоалеи и бус лентите.

"Аз не вярвам на презентации и на определени спасителни действия", обърна се Прошков към „Спаси София“ и зам.-кмета Илиян Павлов, който представя плана.

От своя страна Андрей Зографски от „Спаси София“ показа протокол от заседанието на СОС през 2019 г., според който Прошков тогава е подкрепил Плана за устойчива градска мобилност.

"Да е мислил тогава дали това са фантазии или конкретен експертен доклад, който е бил представен на вниманието на общинския съвет", каза Зографски.

"Всякаква съпротива срещу бус лентата е абсолютно необяснима за мен, защото тя позволява на нашите съграждани и на нас в тази зала да се придвижваме по-бързо в града", добави Симеон Ставрев. Той защити и косото паркиране по бул. "Витоша".

Зографски добави, че в крайна сметка няма никакъв транспортен апокалипсис и че трафикът се следи ежедневно.

В дискусията се включиха и много граждани, пряко засегнати.

Част от тях отбелязаха сериозния проблем с паркирането – не само в конкретния участък, а и в целия град.

София върви към трансформация – ще има по-малко паркоместа, ще има повече велосипеди, бе мнението на лагера на придвижващите се с колело в града.

В края на продължителната дискусия, председателят на Комисията по транспорт Иван Таков предложи да се даде време от 2-3 седмици за разглеждане на документи и предложения.

„Имайте в предвид, че 2/3 от общинските съветници поискахме проекта и призовахме да не се изпълнява проекта, въпреки това той се случи. В момента ние не може да принудим кметът да върне старата организация на движение“, коментира Таков и призова за реални данни, на които да се стъпи.

В заключение Трайков представи концепцията за градът-геврек“:

Където се живее в геврека, дупката е съсипана. Аз не искам да ставам кмет на дупката, откъдето хората са си тръгнали, каза Трайчо Трайков.

Явно протестите ще продължават. Бих призовал кмета Терзиев да се върне старата организация на решение, ако не – всичко е за сметка на „Спаси София“, на администрацията на кмета, каза председателят Иван Таков и закри заседанието.

БГНЕС припомня, че в четвъртък Административният съд в София образува дело за законосъобразността на промените по искане на Европейския център за транспортни политики. Според Диана Русенова са нарушени 5 наредби и 2 закона.

Пред БГНЕС общинският съветник от ПП-ДБ-СС Гергин Борисов бе категоричен, че реорганизацията по булевардите е законна.

От своя страна кметът Васил Терзиев каза, че ако решението за "Патриарха" падне в съда, общината ще се съобрази с него. /БГНЕС