Радослав Славчев е виртуозен музикант и един от най-добрите бас китаристи в България. Неговото участие в множество джаз формации допринася за специфичния „груув“, който имат в звученето си. Феновете го познават от група Сафо, формацията Funkallero и много други. Той е Радослав Славчев – Riverman и е гост в Епизод 10 на подкаста Music for the Masses.
„Не бих се определил като джаз музикант, защото това е много висока топка. По-скоро съм фънк фюжън музикант и се надявам един ден да свиря достатъчно добре джаз“, казва скромно Радослав.
При него нещата се случват доста плавно – експериментите с авторска музика започват още от Русе, откъдето е и откъдето тръгва неговата музикална история. Основна роля за пътя, по който поема имат неговия дядо, който свирил на гадулка и неговата майка.
„Слушах го на село как свиреше на гъдулка и слюда. Слюдата е един инструмент, който се поставя в устата и издава много интересен звук. Дядо ми беше първият ми вдъхновител! Неговият талант се пренася през майка ми към мен“, споделя Радо за първия си досег с музиката и продължава:
„Майка ми винаги е имала мечта да бъде професионален музикант, но не е могла навремето да си купи акордеон и се е наложило да стане счетоводителка“.
Благодарение на счетоводството майката на Радослав си купува акордеон и китара и той я подробно я наблюдава и попива научените акорди. Въпреки че е разочарован от пианото и суровия метод на преподаване, учителят му по музика в началния курс вижда потенциал в него и оттогава Радо се оставя китарата.
„Аз се влюбих в солфежа! Солфежът най-много развива слуха, това е способността да чуваш!“.
С формирането на първата група – „Ахед проджект“, идва ред и на бас китарата.
„Луис Джонсън изсвири такива неща, че аз стоят пред телевизора и си казах: Искам и аз да го направя това! В един момент осъзнах, че на 16 години свиря сложни суап-фънки рифове, които и големите не ги можеха. Не осъзнавах, че това е трудно, направих го на принципа copy paste“.
Джако Пасториъс е следващото име, което поставя отпечатък в съзнанието на Радослав и ще окаже влияние на свиренето му.
„Тогава вече бас китарата тотално ме грабна! Започнах да уча неговите сола тон по тон“, припомня си Радослав времето, когато е на 16 години и още никой не е чувал думата „интернет“.
Крайдунавският Русе е трамплин в музикално отношение.
„Ние експериментирахме и още тогава правихме авторска музика, в която имаше джаз елементи, имаше фюжън, имаше соул. Така че ние се учехме заедно и се развивахме заедно. Мога да кажа, че да имаш с кой да свириш на възраст между 15 – 18 години е безценно! Ние придобихме заедно вкус към качествената музика“.
В подкаста Music for the Masses Радо Славчев издава за новия албум, по който вече работи. Специален гост в него ще е Теодосий Спасов.
„Имам едно парче, което ми звучи в главата като френски шансон – не знам още как ще се казва, но мисля, че темата ще звучи страхотно с кавал“, сподели Радо.
Колаборацията му с Теодосий Спасов съвсем не е първата подобна. Славчев участва в записите на баса за Спасов още по времето на COVID-пандемията. Той обаче има и друг любопитен проект с кавал и обой, а именно проектът му с Недялко Недялков и Вълчан Вълчанов. За по-мелодичното преплитане на фолклора момчетата канят Александра Борисова.
„Парчето пак е във фюжън стил и се казва Есенна картина на NVR Project (Недялко, Вълчан, Riverman). Много съм щастлив от това, което се получи и се надявам да има развитие“, сподели Радо Славчев.
На 7 март Riverman ще свири заедно с перуанския музикант, композитор и мултиинструменталист Пиеро Епифания, а ако искате да разберете какво още предстои в календара от събития на Радо, трябва да изгледате Епизод 10 на подкаста Music for the Masses. | БГНЕС