Перспективата може да се влоши, ако секторът бъде засегнат от митата, обещани от Доналд Тръмп, съобщи "Евронюз".
„Това може да се окаже кошмар, ако бъде приложено. Европейските марки може да се окажат супер скъпи в една и без това скъпа среда“, заяви Клаудия Д'Арпицио, съавтор на проучването за италианската асоциация на производителите на луксозни стоки Altagamma.
Тръмп обеща мита до 20% върху вноса, като заяви, че това ще създаде работни места в заводите, ще свие федералния дефицит и ще намали цените на храните.
Макар че в проучването не се разглежда евентуалното въздействие на митата, Д'Арпицио заяви, че въздействието върху европейските производители на луксозни стоки ще зависи от начина, по който ще бъдат въведени митата върху категорията, ако изобщо бъдат въведени. Тя отбеляза, че недостигът на американски заместители на луксозните стоки може да доведе до освобождаване. всяко отрицателно въздействие би могло да се компенсира и чрез преместване на производството в САЩ или чрез по-големи продажби на американски туристи в Европа.
САЩ са вторият по големина пазар на луксозни стоки след Европа, който възлиза на около 100 млрд. евро (106 млрд. долара), или почти една трета от всички световни продажби на дрехи, кожени изделия и обувки от висок клас.
Прогнозите са, че продажбите на луксозни стоки ще намалеят с 2% до 363 млрд. евро (385 млрд. долара) през следващата година, от очакваните 369 млрд. евро през 2024 г., поради рязкото увеличение на цените, наложено от марките, и глобалните сътресения, каза Bain.
Секторът бързо се възстанови от пандемията на COVID-19, като до 2022 г. надхвърли продажбите за 2019 г., до голяма степен благодарение на забавените разходи, които бяха отложени поради блокирането на пазара. Дори и скромният спад през следващата година ще остави пазара с 28% по-висок от този през 2019 г. и два и половина пъти по-голям от най-ниските нива на Голямата рецесия през 2008 г.
Социалните и политическите сътресения, включително войните и редица национални избори, са подкопали доверието на потребителите, каза Д'Арпицио. Освен това стратегията на марките да увеличават цените, като същевременно се фокусират върху по-„фин лукс“, в който често липсва новост, „оказа силно отрицателно въздействие върху желанието за покупка“, дори сред заможните потребители, каза тя.
Кризата на креативността също така отблъсква купувачите от поколението Z, много от които вече са на 20 години, сочи проучването.
Резултатът е, че пазарът на луксозни стоки се е свил с 50 млн. клиенти до приблизително 250-360 млн. души, тъй като луксозната база се свива за първи път. | БГНЕС