След почти десетилетие опити Apple най-накрая се отказа от усилията си да произведе електрически автомобил миналата година, като отмени проекта, който погълна 10 млрд. долара, пише в. "Ню Йорк Таймс".
Но миналата година в Китай производителят на електроника Xiaomi пусна на пазара първия си електромобил след само три години разработка и достави 135 000 автомобила. Той обеща да удвои този брой през 2025 г.
Способността на Xiaomi да успее там, където Apple не успя да постигне успех, показва колко силно Китай доминира във веригата за доставки на електромобили. Китайските компании са овладели производството на електрически превозни средства. Използвайки тази инфраструктура, Xiaomi може да се сдобие с компоненти бързо и евтино.
Все повече китайски компании за електрически превозни средства, включително Leapmotor, Li Auto и Seres Group, започват да реализират печалба, след като години наред изгаряха парични средства в интензивната си конкуренция за най-големия автомобилен пазар в света.
А Xiaomi не е единствената китайска компания за потребителска електроника, която се е насочила към електрическите превозни средства. Телекомуникационният гигант Huawei, към който правителството на САЩ от години насочва санкции и съдебни действия, произвежда софтуер за автономно шофиране. Huawei се е обединила с множество китайски производители на автомобили, включително Seres Group и държавните фирми SAIC Motor, BAIC и Chery.
Xiaomi отдавна е сравнявана с Apple. Тя направи рисковани иновации, които конкурентите ѝ побързаха да имитират, като например да продава своите евтини телефони основно онлайн. Нейният главен изпълнителен директор Лей Джун дори се облече като съоснователя на Apple Стив Джобс - в дънки и черна риза - за пускането на първия телефон на Xiaomi през 2011 г.
Първият електрически автомобил на Xiaomi беше представен през март миналата година: SU7, седан с четири врати и функции с изкуствен интелект, които могат да помагат при паркиране, да пускат филми на пътниците и да програмират домакинските уреди на Xiaomi от пътя. Г-н Лей каза, че той прилича на Порше. Но на цена от 30 000 долара е една четвърт от цената му.
Xiaomi произвежда всякакъв вид електроника, от прахосмукачки-роботи до климатици, които се свързват чрез нейната операционна система и се управляват в нейното приложение. В някои отношения SU7 е просто още една джаджа. Тя може да използва данни, събрани от други устройства, за ежедневието на водача, за да определи най-доброто време за зареждане на батериите на автомобила.
„Xiaomi наистина започна да прониква в дома ви. Всичко е свързано помежду си и това е нещо, което други компании не биха могли да направят.“, каза Гари Нг, икономист в Natixis Corporate & Investment Banking.
Въпреки че SU7 донесе на Xiaomi само малка част от продажбите на водещите китайски производители на електромобили, той поставя Xiaomi сред китайските компании, които нанасят сериозен удар върху дългогодишното господство на чуждестранните автомобилни производители на китайския пазар на премиум автомобили. През годината, откакто SU7 е в продажба, доставките на Porsche в Китай са намалели с близо 30 %.
В четвъртък (27.02) вечерта в Пекин Xiaomi пусна версия на автомобил от висок клас - SU7 Ultra, заедно с премиум версия на най-новия си смартфон. Компанията направи светкавичен тийзър за автомобила, като се състезава с прототип по германската писта Нюрбургринг, където, според Xiaomi, е поставила рекорд за „най-бърз седан с четири врати“.
Xiaomi също така планира да пусне на пазара спортен автомобил, YU7, тази година, според регулаторните документи в Китай.
Китайските компании за електрически превозни средства се възползваха от милиарди долари държавна подкрепа, което им помогна да придобият контрол върху веригата за доставки до самите минерали в батериите на автомобилите. Това ранно предимство помогна на две китайски компании, BYD и Contemporary Amperex Technology Company , известна като CATL и добавена в списъка на Пентагона с китайски военни компании през януари, да станат най-големите производители на електрически батерии в света.
Xiaomi използва тази верига за доставки в своя полза. Нейните автомобили съдържат батерии от BYD и CATL. Тя успя бързо да започне производство, като пое фабрика от Beijing Auto Group. Строителни работници в Пекин работят денонощно по изграждането на втора фабрика.
Целият този производствен капацитет помага на китайските фирми за електромобили да преминат от разработване към производство за много по-кратко време, отколкото традиционните производители на автомобили в Китай, което им дава възможност бързо да пускат нови модели на пазара и да се съсредоточат върху създаването на софтуер, който могат непрекъснато да актуализират, казва Стивън У. Дайър, ръководител на отдела за автомобилостроене в Азия в консултантската компания AlixPartners.
Силната конкуренция у дома накара много китайски производители на автомобили да наводнят световния автомобилен пазар с достъпни електрически автомобили. Миналата година BYD продаде повече от четири милиона нови автомобила по света.
Въпрос на време е автомобилите на Xiaomi да се появят по пътищата извън Китай, каза Куи Доншу, генерален секретар на Китайската асоциация за леки автомобили.
Популярността на Xiaomi като производител на всякакъв вид потребителска електроника му дава дълбоки познания за предпочитанията на китайските потребители. В първия ден, в който SU7 бяха доставени, купувачите можеха да отидат в магазина за приложения на Xiaomi и да получат аксесоари, с които да измайсторят автомобилите, като аналогови часовници на арматурното табло и редица физически превключватели, които се прикрепят към панела със сензорен екран.
„Силата на марката поставя Xiaomi пред много от техните конкуренти. Именно това е необходимо, за да се продават автомобили в световен мащаб, защото това не е просто потребителски продукт, а емоционален продукт.“, казва Ту Ле, управляващ директор на консултантската компания Sino Auto Insights. |БГНЕС