Безпилотният въздушен транспорт става реалност в Европа

Миналата седмица в Амстердам се проведе „Amsterdam Drone Week“ - ежегодното изложение, посветено на безпилотните летателни апарати, на което участниците на пазара обсъдиха най-новите тенденции в индустрията и регулаторните предизвикателства. Освен това беше обявено, че на Олимпийските игри през 2024 г. в Париж ще бъде пуснат първият в света търговски пътнически транспорт, използващ безпилотни въздушни таксита.

Планът на Амстердам за Париж

Миналия четвъртък в Амстердам завършиха ежегодното изложение и конференция „Drone Week“, посветени на пазара на търговски дронове. Събитието се проведе за пети път.

Тази година в него взеха участие представители на 75 държави и над 250 лектори – представители на разработчици на БЛА, авиационни компании (Boeing), правителствени агенции (Агенцията за авиационна безопасност на ЕС, Европейския парламент, японското министерство на търговията и промишлеността и т.н.) изследователски и експертни компании и организации.

Според прогнозите на консултантската компания „Roland Berger“, до 2050 г. в света ще се експлоатират около 160 000 търговски БЛА, а оборотът на пазара ще достигне 90 млрд. долара.

На конференцията в Амстердам беше обявено, че Париж ще бъде първият град в света, който ще започне търговски превоз на хора с безпилотни въздушни таксита. Това ще се случи по време на Олимпийските игри през 2024 г., които ще се проведат във френската столица. Проектът ще бъде осъществен от оператора на парижкото летище Groupe ADP и базираната във Великобритания компания Skyports Ltd, която разработва инфраструктура за търговски безпилотни автомобили. В изказване в Амстердам ръководителят на отдела за иновации на Groupe ADP Солен де Бри заяви: "Нашата цел е първото в света търговско стартиране на услуги с електрически самолети с вертикално излитане и кацане (eVTOL)."

Разработчикът на аеротаксито, наречено „Волокоптер“, е германска компания със същото име. Коптерът е предназначен за двама пътници и в момента се тества с един пътник и един резервен пилот. Първата площадка за излитане и кацане ще бъде хеликоптерното пристанище в парижкото предградие Сержи-Понтуаз. Безпилотните въздушни таксита извършват тестови полети там от ноември миналата година. Планът е да се превозват пътници между главния терминал на летищата "Париж-Шарл дьо Гол" и "Ле Бурже", летището във Версай и самия Париж, където площадката за излитане и кацане ще бъде изградена на специален понтон на река Сена.

Сегашните маршрути на хеликоптерите ще се използват за въздушно такси - за да не попаднат в потока на турбуленция от витлата на хеликоптерите, те ще летят на няколко метра под коридора за хеликоптери.

"Освен за превоз на пътници, планираме да използваме такива коптери и за спешно транспортиране на пациенти до болници в Париж", каза г-жа Дьо Бри. "Според медицински експерти в случай на инфаркт пристигането в медицинско заведение само една минута по-рано увеличава шансовете за оцеляване с 10%.

На Седмицата на дроновете в Амстердам беше обявено също така, че японските власти ще започнат тестови полети на пътнически коптери през следващата година. Целта на тестовете е да се стартира транспорт за посетителите на международното технологично изложение „Osaka Expo“, което ще се проведе от 13 април до 13 октомври 2025 г.

Друг проект, представен на конференцията в Амстердам, е най-новият полицейски коптер „Nightingale“ с обхват около 100 км. Разработчиците посочват, че такова превозно средство може да се използва за наблюдение на пътната обстановка и своевременно да се обажда на службите за спешна помощ в случай на произшествия и други извънредни ситуации.

Полет в мечтите и в реалността

В момента обаче действащото нидерландско законодателство не позволява на полицията да използва такива безпилотни летателни апарати. "Съгласно действащите разпоредби за безпилотните летателни апарати полицията не може да ги използва извън зоната на пряка видимост", каза директорът на проекта Ремко Аахтес пред местни медии.

На Седмицата на дроновете в Амстердам почти всеки оратор засегна темата за регулирането на безпилотните летателни апарати. Участниците в конференцията отбелязаха, че дори в най-напредналите страни в света има достатъчно проблеми, които ограничават практическото приложение на търговските дронове - да не говорим за страните, в които разработването на такива правила е в начален стадий или изобщо не съществува.

В продължение на няколко години експерти от индустрията наблюдават регулирането на търговските дронове по света, като съставят Индекс за готовност на дроновете (Drone Readiness Index - DRI). Индексът се основава на шест ключови параметъра: релевантност, практическа готовност, човешки ресурси, административна инфраструктура, сертифициране и интеграция на въздушното пространство.

Държави като Обединеното кралство и Австралия са начело на индекса за 2023 г. с по 72% готовност. Тези държави са с най-високо ниво на готовност на административната инфраструктура и интеграция на въздушното пространство за търговски полети с дронове. На трето място се класира Тайван, който е започнал да разработва правила за експлоатация на дронове отвъд линията на видимост, подобни на тези, които вече са приети в САЩ. Освен това още през юли тази година в Тайван ще се проведат тестови полети на безпилотни летателни апарати за доставки извън зоната на видимост.

Като цяло обаче експертите смятат, че най-развитата правна рамка за търговските операции с БЛА съществува в страни като САЩ, Канада, Австралия, Обединеното кралство, Япония, Швейцария, Германия, Франция, Италия и Китай.

Именно Китай е на едно ниво със западните държави, а в някои отношения и по-напред, не само в разработването на правната рамка за експлоатация на БЛА, но и в разработването на самите апарати. В началото на март базираната в Шанхай компания „Autofligh“ постави нов световен рекорд за пробег на електрически летателен апарат с вертикално излитане и кацане (eVTOL) с едно зареждане. Моделът Gen4 Prosperity I прелетя 250,2 км само за 90 минути, като подобри предишния рекордьор – на модела „Joby“ на американската компания „Joby Aviation“, който през 2021 г. прелетя 247,9 км с едно зареждане. След като постави нов световен рекорд, китайската компания получи поръчка за 205 автомобила „Prosperity“ от „EvFly“, сингапурски стартъп, който възнамерява да ги използва за безпилотен превоз на товари в ОАЕ и Саудитска Арабия.

Освен Китай и Япония, Южна Корея също е много активна в насърчаването на безпилотния въздушен транспорт в Азия. В края на февруари стана известно, че една от най-големите телекомуникационни компании в Южна Корея, SK Telecom, възнамерява да пусне в експлоатация безпилотни въздушни таксита през 2025 г., превръщайки ги в едно от своите бизнес направления. SK Telecom разработва проекта съвместно с „Joby Aviation“. Южнокорейските и американските предприемачи смятат, че безпилотните въздушни таксита ще помогнат за намаляване на натоварването на наземния и подземния обществен транспорт, както и за намаляване на част от трафика на личните автомобили.

SK Telecom разчита на помощта на южнокорейското правителство. Още през 2021 г. южнокорейското министерство обяви плановете си да пусне в търговска експлоатация безпилотни въздушни таксита от 2025 г. За тази цел властите възнамеряват да си сътрудничат активно с частния бизнес, като насърчават проекти за изграждане на хеликоптерни площадки за такива безпилотни апарати, създаване на подходяща инфраструктура и разработване на законодателна рамка. /БГНЕС