Боряна Сечанова: Танцът е едно от най-емоционалните изкуства

„Танцът е едно от най-емоционалните изкуства. В него няма думи, които много често объркват нашите възприятия и изострят отношенията ни един с друг. При танца това го няма. Емоцията на движението, емоцията на тялото лесно се възприема. Вербалните слова са много конкретни, а движението дава възможност за интерпретация на публиката“.

Това заяви в интервю за БГНЕС творческият директор на Балет „Арабеск“ Боряна Сечанова. От 20 години тя е начело на трупата, превърнала се в едно от водещите имена в българския културен живот. Балетът пък наскоро чества своята 50-годишнина.

Тази година балет „Арабеск” провежда десетия си юбилеен конкурс за съвременна хореография върху българска музика за награда на името на Маргарита Арнаудова. Конкурсът, учреден от академик Калина Богоева през 1996 г., е утвърдил цяло поколение млади български таланти, днес превърнали се в лицето на съвременната българска хореография.

„През последните 20-25 години балет „Арабеск“ винаги е бил една отворена сцена за всички търсещи млади хореографи. Не случайно самата трупа е създадена от идеята да се случват различни и неординерни неща“, категоричен е творческият директор.

„Това, да работиш с хора, които горят в своята област е невероятна чест и предизвикателство“, смята още Боряна Сечанова.

Конкурсът винаги е различен, но за съжаление тази година няма да има международен характер. Причината за това е ясна на всички – пандемията от коронавирус.

Надпреварата традиционно се провежда в два етапа. Първият е на предварителната селекция, а вторият дава възможност за избраните хореографи да работят с танцьорите от трупата.

„Интересното тази година е това, че селектираните хореографи са много различни. Младежи, които по някакъв начин са много обществено съпричастни. Четейки техните предложения за хореография върху българска музика, прави ни впечатление колко актуални и съвременни са тези млади хора. Те са ангажирани към днешното време. Точно за това конкурсът всеки път е актуален и много различен“, разказа още Боряна Сечанова.

Въпреки че няма предварително обявена тема, в много от спектаклите има ярко изразена гражданска позиция. Интересен облик дават и младите български композитори, които вземат участие в него.

„За самите танцьори конкурсът е труден. Да участваш в няколко различни по стил произведения е сложно за тях. Хубавото е, че артистите и хореографите са едно цяло“, смята творческият директор.

Тази година са се явили общо 12 хореографи, от които са селектирани четирима финалисти, чиито проекти БГНЕС ще покаже в отделна публикация.

„Наградата е на публиката. Тя, със своите билети гласува и определя носителя. Носителите обаче са повече от 10, защото скоро след първите издания се видя, че публиката е податлива на атрактивните неща. Има обаче и други, които са интересни от гледна точна на танцова техника. Така, след третия конкурс, решихме да създадем още една награда – на журито. Интересното е, особено в последните години, че повечето пъти двете награди съвпадат“, споделя творческият директор.

За това тя е категорична – в България вече има добре възпитана публика, с много точен критерий за съвременния танц. /БГНЕС