Бундестагът: РСМ да изпълни условията за преговори

Германският Бундестаг напомня на РС Македония, че предварителното условия за всички по-нататъшни стъпки за интеграция на страната в Европейския съюз е промяната на Конституцията и включването на българската общност наред с всички останали общности, които вече са посочени там, предаде репортер на БГНЕС.

Това се казва в предварителния вариант на предложение на трите управляващи германски партии ГСДП, Съюз 90/Зелените и Свободната демократическа партия, който се очаква да бъда гласуван късно тази вечер от законодателния орган.

Предложението носи наименованието „Активна подкрепа за Северна Македония по пътя ѝ към Европейския съюз“.

В документа също така е посочено: „Германският Бундестаг смята, че трябва да се положат всички усилия за бързо постигане на решение, за да се създадат условия за следващата стъпка в процеса на присъединяване на Северна Македония“.

Висшият законодателен орган също така „приветства усилията на двете правителства в Скопие и София за засилване на сътрудничеството в различни културни и икономически области с цел прагматично активизиране на процеса на сближаване“.

Агенция БГНЕС публикува пълния текст на предложението на трите партии, с което разполага:

I. Германският Бундестаг заявява:

2023 г. е решаваща година за европейското бъдеще на Северна Македония. Германия застава твърдо зад европейската перспектива на Северна Македония и решително подкрепя страната по пътя ѝ към Европейския съюз.

През септември 1991 г. Северна Македония обяви своята независимост. Преди тридесет години Федерална република Германия призна младата държава и установи дипломатически отношения. През следващите години между Северна Македония и Германия се развиха изключително солидни и добри отношения. Отношенията са многостранни и се характеризират не на последно място с безбройните лични отношения между хората от двете страни. В областта на икономиката, културата, науката и гражданското общество между Северна Македония и Германия съществува тясно сътрудничество, което се развива от десетилетия.

От 15 декември 2005 г. Северна Македония има статут на официална страна кандидатка за членство в ЕС. Една година по-рано, на 1 април 2004 г., влезе в сила Споразумението за стабилизиране и асоцииране с ЕС. От декември 2009 г. гражданите на Северна Македония имат право да влизат в ЕС без виза.

През последните две десетилетия Северна Македония премина през различни етапи, като през някои от тях ясната ориентация към сближаване с ЕС и неговите ценности заплашва да бъде загубена. През последните години страната се върна към реалистичен и амбициозен евроатлантически курс и процес на реформи.

На 1 август 2017 г. беше подписан Договорът за добросъседство с България, а на 17 юни 2018 г. беше сключено Преспанското споразумение с Гърция за разрешаване на въпроса за името. На 27 март 2020 г. страната се присъедини към Организацията на Северноатлантическия договор (НАТО). Оттогава насам основната външнополитическа цел на Северна Македония е била и остава присъединяването към ЕС.

Присъединяването на Северна Македония към ЕС е в интерес и на двете страни. Успешният път към присъединяване към ЕС носи със себе си далечен символичен ефект за целия регион. Северна Македония е мултиетнически модел за подражание. Германският Бундестаг признава македонската култура, идентичност и език. В Европейския съюз, който се характеризира с голямо разнообразие от езици и култури, езиците са съществена част от нашето общо културно наследство. Езиковото многообразие се практикува чрез многоезичието в програмите и в работата на институциите. Македонският език и култура ще продължат да обогатяват това многообразие. Европейският съюз разглежда съхраняването и опазването на това богатство като една от най-благородните си задачи.

От решаващо значение за бъдещия успех на процеса на присъединяване е да се преодолее забавянето на преговорите за присъединяване към ЕС след подписването на Споразумението от Преспа. Подписването на този двустранен договор за изясняване на въпроса за името, което беше постигнато бързо след продължителни преговори с посредничеството на ООН, подчерта волята и желанието на правителството на Северна Македония за евроатлантическа интеграция и откри перспективи за бързо започване на преговори за присъединяване към Европейския съюз. Германският Бундестаг очаква двете страни да изпълнят изцяло споразумението от Преспа.

През последните три години ново предизвикателство беше тежестта, която се стовари върху процеса на присъединяване на Северна Македония от двустранните проблеми със съседна България, които в крайна сметка доведоха до предсрочни избори в Северна Македония на 15 юли 2020 г. и поставиха под въпрос доверието в Европейския съюз, както и целия процес на разширяване сред населението, региона и другите страни кандидатки. Въпреки многобройните усилия от двете страни и помощта от отделните държави - членки на ЕС, тези различия все още не са напълно разрешени.

Германският Бундестаг вижда опасност досегашният процес на разширяване на ЕС отново да бъде спрян поради двустранни конфликти. Въпреки че първата конференция за присъединяване към ЕС със Северна Македония се проведе на 19 юли 2022 г., към момента със Северна Македония не са отворени преговорни глави. Съгласно компромиса, постигнат от Съвета със Северна Македония през лятото на 2022 г., предварително условие за всички по-нататъшни стъпки за интеграция е изменение на конституцията, което да позволи включването на българската група от населението наред с другите групи, които вече са изброени в конституцията на Северна Македония, и за което е необходимо мнозинство от две трети в парламента на Северна Македония.

Германският Бундестаг смята, че трябва да се положат всички усилия за бързо постигане на решение, за да се създадат условия за следващата стъпка в процеса на присъединяване на Северна Македония. Германският Бундестаг приветства усилията на двете правителства в Скопие и София за засилване на сътрудничеството в различни културни и икономически области с цел прагматично активизиране на процеса на сближаване.

Северна Македония от самото начало ясно осъжда агресивната война на Русия срещу Украйна, която е в разрез с международното право, и подобно на държавите - членки на Европейския съюз, и другите държави от региона разглежда руската инвазия като сериозно нарушение на основните принципи на международното право. По този начин Северна Македония се присъедини към всички ограничителни мерки на ЕС срещу Русия и на ранен етап снабдяваше Украйна с военни стоки. По този начин страната за пореден път подчерта своята надеждност и готовност да се съобразява с целите на общата външна политика и политика на сигурност на ЕС, общата външна политика и политика на сигурност на ЕС, както и международните задължения. По време на междуправителствена конференция върховният представител на ЕС по въпросите на външните работи и политиката на сигурност и заместник-председател на Европейската комисия Жозеп Борел подчерта: "Северна Македония вече е на 100 % в съответствие с Общата външна политика и политика на сигурност на ЕС".

Северна Македония продължава тази външнополитическа ориентация като настоящ председател на Организацията за сигурност и сътрудничество в Европа (ОССЕ). Северна Македония пое поста в критични и перспективни за ОССЕ времена. В интерес на Германия и Европа е да подкрепят правителството в Скопие по най-добрия начин, за да може председателството на ОССЕ да бъде успешно проведено през 2023 г.

Докладът на Европейската комисия за страната, публикуван през октомври 2022 г. като част от пакета за разширяването на ЕС, потвърждава цялостния добър напредък на Северна Македония в ключови области. Във вътрешнополитически план правителството на Северна Македония трябва да постигне напредък в спешно необходимите реформи в чувствителни области като борбата с корупцията и укрепването на доверието в съдебната система, както и да създаде по-голяма прозрачност в процесите на подбор и назначаване на ключови длъжности в публичната администрация. Ефективната борба с организираната престъпност и трафика на наркотици, както и с трансграничната контрабанда, с цел спиране на незаконната миграция, трябва да бъде укрепена в координация с европейските партньори. Германия подкрепя необходимия процес на реформи в страната, например чрез работата на Фондацията за международно правно сътрудничество. Тази важна работа трябва да продължи.

Както пандемията от коронавирус, така и агресивната война на Русия срещу Украйна, която нарушава международното право, влошиха икономическото и социалното положение на хората в Северна Македония, особено през последните две години. Повишените цени на енергията и хранителните продукти доведоха до нарастване на годишната инфлация до 18,7% през септември 2022 г. Почти пълната зависимост на страната от доставките на руски газ илюстрира необходимостта от възможно най-бърза диверсификация на енергийния внос. 80 млн. евро незабавна бюджетна подкрепа, обещана от Европейската комисия за компенсиране на последиците от високите цени на енергията, е от огромно значение.

В тази трудна ситуация както управляващите, така и опозиционните партии в Северна Македония носят голяма отговорност за запазването на социалния мир и продължаването на демократичния курс, ориентиран към реформи. Те са от решаващо значение за пътя към ЕС, а също и в интерес на Германия. Германия е най-важният търговски партньор на Северна Македония. Обемът на търговията от януари до октомври 2022 г. възлиза на 3,6 млрд. евро, по-специално благодарение на многобройните доставчици на автомобилни продукти, които успешно работят в Северна Македония. От 1992 г. насам Германия е един от най-важните партньори на Северна Македония в областта на икономическото сътрудничество и развитие. Добрите и интензивни политически контакти между Германия и Северна Македония трябва да продължат да се развиват. Германия трябва да използва високия си авторитет в региона, за да утвърди европейското бъдеще на страната и да спомогне за насърчаване на доверието в ЕС чрез конкретни мерки и инициативи.

I. Германският Бундестаг призовава федералното правителство, в рамките на наличните бюджетни средства:

1. да насърчи Северна Македония да положи всички усилия за създаване на условия за отваряне на първите преговорни клъстери, по-специално за прилагане на компромиса от лятото на 2022 г;

2. да продължи да подкрепя решително процеса на реформи за привеждане на законодателството на страната в съответствие с достиженията на правото на ЕС;

3. да продължат да насърчават решително на двустранна основа и в Съвета на ЕС отварянето на първите преговорни клъстери със Северна Македония, като посочат безпрецедентната готовност на страната за европейска интеграция, която е модел за целия регион;

4. да призоват България да подкрепи пътя на Северна Македония към ЕС в рамките на постигнатия със Съвета компромис и да се въздържа от поставяне на каквито и да било условия извън него;

5. да съпътства конструктивно усилията на правителството на Северна Македония в областта на съдебната реформа, административната реформа, борбата с корупцията и организираната престъпност и укрепването на върховенството на закона;

6. освен това да се застъпва на европейско равнище за прилагането на модернизирания процес за преговори за присъединяване до 2020 г., който има за цел да даде възможност за участие в привлекателни междинни етапи;

7. да насърчава промените в изборното законодателство, препоръчани от ОССЕ и Венецианската комисия на Съвета на Европа, както и реформата на парламента в рамките на диалога "Жан Моне";

8. да проучи до каква степен може да се развие оперативно сътрудничество и техническа помощ в областта на полицейската дейност със Северна Македония като част от Балканския маршрут и като транзитна страна за трансгранични контрабандни мрежи, като същевременно се спазват правата на човека и стандартите за предоставяне на убежище. Могат да бъдат насърчени мерки за подпомагане на обучението и модернизацията на въоръжените сили на Северна Македония;

9. да се подкрепят мерките за приемане и диалог между различните групи от населението на Северна Македония, както и правата за защита на малцинствата, общността на ЛГБТ, а също и на хората с увреждания;

10. да продължи да развива съществуващите инициативи за професионално обучение, по-специално за да се противодейства на масовото изтичане на мозъци;

11. да разшири работата на културните, образователните, изследователските и иновационните програми, за да се активизират отношенията с населението на Северна Македония въз основа на споделените европейски ценности;

12. да се развие диалог на европейско равнище между Европейската прокуратура и разследващите органи в Северна Македония;

13. да работи на европейско равнище за повишаване и разнообразяване на енергийната сигурност и енергийния микс на страната чрез развитие на свързаността със съседните държави и на възобновяемите енергийни източници“, се казва в предложението на трите управляващи партии в Германия, което се очаква да бъде разгледана и гласувана по-късно тази вечер. /БГНЕС