Художникът Генко Генков – 100 години диаметрална противоположност и любовна ексцесия

По случай 100-годишнината от рождението на Генко Генков Софийска градска художествена галерия откри изложбата „Отвъд видимото“, включваща творби създадени в периода 1949-2005 г., предаде репортер на БГНЕС.

„Специфичното в творчеството на Генко Генков е непрекъснатата промяна, което е един много рядък случай на българската художествена сцена, защото дори когато повтаря едни и същи сюжети той ги изобразява по различен начин. В неговото творчество надделява ту ангелът, ту дяволът и някои от картините му са експресивни и мрачни, а други нежни и лъчезарни. Ние нямаме друг такъв случай на български художник, който да бъде толкова диаметрално противоположен“. Това заяви в интервю БГНЕС Красимир Илиев, уредник в Софийска градска художествена галерия.

„С днешната изложба ще покажем малка част от най-важните произведения на Генко Генков, които са подбрани хронологично. Това не бе лесно, защото при него понякога е голямо предизвикателство да се разбере кое от неговите произведения как може да бъде датирано, защото той много често променя своя стил и често експериментира. Така творби създавани в много кратък интервал от време не могат да бъдат датирани в един определен период“, подчерта още Красимир Илиев.

Уредникът обясни, че част от изложбата ще бъде няколко пъти рисувания от Генко Генков двор на психиатрията, която се явява болезнена тема за самия него. „Той принудително е заключван или въдворяван в психиатрични клиники, в Александровска например, но всеки път, в който рисува тази психиатрия, той я изобразява по различен начин“, заяви Красимир Илиев, след което разказа за БГНЕС историята зад някои от картините.

„В една от творбите му виждаме мъжка фигура, чиято позиция издава една силна потиснатост, докато женската фигура е властна и налагаща се. Тя ни говори, по моето тълкувание, за една властова позиция на жената каквато има неговата майка, която той рисува непрекъснато“, каза още уредникът и продължи: Тази картина вероятно е свързана с една ситуация през средата на 50-те години, когато Гертруда Хенрих, жената с която той живее тогава, е въдворена в концлагера Белене и според думите на самия Генко във филма на Боряна Пунчева, това е станало по настояване на неговата майка. Тоест тя е причината Гертруда да бъде затворена в Белене и авторът изживя това много тежко. Тази картина е плод на реални събития, заключени в нея“, уточни още Красимир Илиев. Той обясни малко повече и за картината „Ранна утрин“, на която можем само да се радваме. „Това е уникална творба, защото показва Генко в неговата най-добра светлина, на експлозивна сила и едновременно с това на една голяма нежност. От една страна имаме експресивност на топлите цветове, а от другата имаме невероятна деликатност“, каза Красимир Илиев.

Екипът на БГНЕС се докосна и до двете произведения на изкуството на Генко Генков, в които той обрисува бурната си любовна връзка с Мика Йотова. „Връзката между двамата е достойна за характера на Генко Генков, защото това е била връзка описана от самия художник, който обяснява какви са степените и градусите на тази любов, стигаща до ексцесии. Неговите чувства към тази конкретна жена са толкова бурни, че стигат до гняв, омраза, която се смесва с любов. Не мога да посоча друг художник, който с такава ексцесия да обрисува своята любов“, заяви още уредникът в Софийската градска художествена галерия.

Красимир Илиев коментира, че Генко Генков от време на време изпада в едни свои просветления, в които рисува нещо съвършено необичайно. „Затова и ние стигнахме до извода да поставяме всяка седмица по една негова картина на статив, която дава различна информация как той експериментира повтаря себе си, или се променя. „По този начин ще имаме възможността дори картини, които сме намерили по време на изложбата и, които смятаме, че са редки, уникални и допълват неговия творчески почерк, да ги показваме допълнително“, коментира още Красимир Илиев и се обърна към зрителите на БГНЕС с молба. „Нека ако някой от вашите зрители притежава подобни произведения на Генко да се свърже с нас, те ще стоят само седмица в нашата експозиция и след това ще бъдат върнати, а ние, разбира се, ще направим анотации към тях. Така изложбата ще живее и ще предизвика интереса на зрителите през цялото време на своето присъствие“, заяви уредникът на галерията. /БГНЕС