„Необходимо е да имаме пълна работна седмица, данните от празниците и почивните дни не са напълно показателни и напълно реални от гледна точка на отчетените случаи. Ако има подобряване на ситуацията, вероятно, следващата седмица ще обсъдим частичното връщане на учениците от 18 януари, а не от 11 януари“, коментира министърът.
Вълчев уточни, че при поетапното връщане на учениците може да бъде избран вариант на редуване – едната част от учениците да учат от вкъщи, а други да се върнат в клас. Той посочи, че е в диалог със здравния министър от 11 януари да бъдат разрешени допълнителни дейности като провеждането на държавни изпити по професия и олимпиади.
„Особено тези за учениците в 4 клас, които са свързани с кандидатстване в природо-математическите гимназии от 5 клас. Има вариант ситуацията да се влоши било заради празниците, било заради новия щам на вируса. Всички страни живеем в тази непредвидима ситуация. Факт е, че през последните 3-4 седмици предприехме мерки, които подобриха ситуацията. Те не са крайни от една страна, от друга страна са ефективни“, допълни просветният министър и подчерта, че през миналата година образователната система е доказала, че във всеки момент може да превключи от присъствена към електронна форма на обучение и обратното.
Попитан как ще коментира позицията на родители, които се обявиха против връщането на децата в училище, той каза че голямото мнозинството от родителите са за връщане на децата.
„Училището е най-добрата среда, в която децата могат да натрупат знания, умения, да бъдат възпитани. Обучението от вкъщи в електронна среда е временна компенсаторна алтернатива. То не може напълно да замести обучението в реалната класна стая, но когато нямаме друг изход в случая преценихме, че връщането на децата от предучилищна възраст и малките ученици от 1 до 4 клас е разумно. Има и подобрение на епидемичната ситуация. То не е достатъчно да върнем всички ученици, но ни дава тази възможност малките деца, това сочат и научните изследвания, носят по-малък вирусен товар, в по-малка степен са преносители на вируса. Не е коректно, не е честно спрямо тях да бъдат обвинени. Иначе, всеки един от нас е потенциален вирусопреносител, част от епидемичната верига на разпространение“, допълни той.
По отношение на издадената заповед от 31.12, в която Вълчев разпореди големите ученици да останат в дистанционна форма на обучение до 31.01.2021 г., министърът поясни, че с това действие е наредил учениците да се обучават в електронна среда, а не касае преустановяването на присъствено обучение, тъй като тя е на здравния министър.
„Моята заповед е синхронизирана с тази на министъра на здравеопазването, което не означава, че големите ученици от 5 до 12 клас ще бъдат на обучение в електронна среда до 31.01“, заяви той и добави, че остава в сила обещаното миналата година нещата да се решават седмица за седмица.
От думите на министъра стана ясно, че в първия присъствен ден на учениците от начален етап на образование 703 деца са останали да учат в електронна среда.
„Общият брой на подадените заявления за преминаване на обучение в електронна среда е близо 1300, но една част от децата, които са подали по-рано такива заявления, се връщат. Имаше един масов случай в Търговище, където голяма част от децата в едно училище подадоха такива заявления, но днес една част от тях се върнаха в първи клас. Имаме и обратното движение“, посочи министърът.
Вълчев коментира, че през този сезон средната посещаемост, дори и не в пандемия, в детските градини пък е 80%, а в някои области тя е около 60%.