Столични таксиметрови шофьори искат 20% увеличение на тарифите

Таксиметрови шофьори протестират пред Столична община с искане увеличение с 20% на тарифите, предаде репортер на БГНЕС.

Виктор Кръстев, председател на Профсъюза на свободните таксита, е таксиметров шофьор от 1999 година. Пред БГНЕС той каза, че исканията на таксиметровите шофьори са елементарни – да се повишат тарифите. "От общината централно минималната и максималната тарифа и да бъдат съобразени с настоящата ситуация в страната – голямата инфлация, повишението на цените и най-вече голямата цена на метана", заяви професионалистът.

Председателят на Профсъюза на свободните таксита обясни, че цената на метана се отразява на голяма част от таксиметровите шофьори, които карат на фабричен метан, който не може да бъде заменен с друго гориво в момента, дори и да искат.

Таксиметровите шофьори настояват за 20% увеличение на тарифите, което според Виктор Кръстев дори не е реално искане, защото реалното би следвало да бъде увеличение с 40 – 50%. "Но ние се съобразяваме и с възможностите на нашите клиенти", каза той. По думите му, ако вдигнат толкова много тарифите, ще отблъснат голяма част от клиентите.

"Има и други две точки, но по тях има консенсус в Общинския съвет – това за алтернативния данък да бъде законовия минимум от 300 лева и другото е за методологията за образуването на цените. Но в случая спънката идва от ГЕРБ и "Да, България" по отношение на вдигането на цените с 20%", заключи таксиметровият шофьор.

Искаме да предложим по-добра услуга, но - за съжаление, се сблъскваме със закона, който ясно и точно регламентира кой може да упражнява тази професия. Затова продължаваме диалога с бранша.

Това каза зам.-председателят на Комисията по транспорт към Столичната община Зафир Зарков по повод протеста на таксиметровите шофьори в столицата.

На практика методиката за регламентиране на максимални и минимални цени за превоз на пътници е прехвърлена от законодателя към общините в България. Поради тази причина още миналата година започнахме да работим с представители на бранша и на общината с цел изработването на ясен механизъм, който ясно да показва какъв е съответният размер на увеличение или на намаление на цената на таксиметровата услуга, която да обхваща няколко по-конкретни показателя, свързана с цена на горива, инфлация, и др. До гласуване на такъв доклад трябва да се стигне в рамките на тази седмица, защото според закона 30 октомври е последният възможен срок за корекции на цените на превоза, без значение нагоре или надолу.

Затова продължаваме активната комуникация за това дали ще има мнозинство дали ще се повишат цените, или няма да има този политически консенсус.

Градският транспорт бе пред колапс. И ако не беше държавната помощ миналата година, можеше категорично да кажем, че нямаше да работи в този обем, в който работи в момента. Така че сме наясно с ролята и значението на подпомагането на определени браншове, но нека ясно да кажем, че тази помощ, която Столична община предоставя, е за по-нисък данък, тъй като общината пък ще бъде компенсирана от държавния бюджет. Това значи, че по никакъв начин няма да се изгубят средства от бюджета на общината при подпомагането, категоричен бе Зарков.

БГНЕС припомня, че причина за протеста е определянето на размера на алтернативния данък, на минималните и максималните тарифи за 2023 г., както и утвърждаването на методиката за определяне на граничните тарифи за таксиметрови шофьори.

На 16 септември таксиметровият бранш в София внесе в Столичния общински съвет искане данъка за превоз на пътници от таксиметрови шофьори да е в размер на 300 лева, а държавата да компенсира общините до приетия от тях размер на данъка.

На 20 октомври общинските съветници от групата на ГЕРБ-СДС Зафир Зарков и Христиан Петров, заедно с председателя на Комисията по транспорт Карлос Контрера от „Патриоти за София“, внесоха доклад, предвиждащ за 2023 г. данъкът да е в размер на 850 лв., като само 300 лв. да се заплащат от превозвачите, а разликата да бъде поета от държавния бюджет, чрез компенсиране в бюджета на Столичната община./БГНЕС