Пътят на TikTok от забавно приложение до риск за националната сигурност на САЩ

Новоизбраният президент Тръмп, който ще встъпи в длъжност в понеделник, 20 януари, даде знак, че може да се намеси в полза на TikTok.

С оглед на забраната на TikTok в Съединените щати, ви предлагаме преглед на възхода на платформата за видеосподеляне.

Генезис
През 2016 г. базираната в Пекин компания ByteDance пусна на китайския пазар Douyin - приложение за споделяне на кратки видеоклипове.

ByteDance стартира TikTok на международния пазар през следващата година, малко преди да купи приложението за „синхронизиране на устни“ Musical.ly и да го слее с TikTok.

Социалната мрежа се превърна в хит, като алгоритъмът ѝ предлагаше безкрайни колекции от кратки, циклични и обикновено забавни видеоклипове, публикувани от потребителите.

Пандемичен бум
Популярността на TikTok рязко нарасна по време на обявената през 2020 г. пандемия Ковид-19, тъй като хората, които бяха блокирани у дома, разчитаха на интернет за развлечение и забавление.

В резултат на това властите по целия свят започват да наблюдават влиянието и пристрастяващата привлекателност на TikTok.

TikTok се превърна в едно от най-изтегляните приложения в света, а държавите ставаха все по-предпазливи от възможността китайското правителство да влияе на ByteDance или да има достъп до данните на потребителите.

Индия забрани TikTok през юли 2020 г. поради напрежението с Китай.

Ролята на Тръмп
Докато Доналд Тръмп беше президент на САЩ през 2020 г., той подписа заповед за забрана на TikTok в Съединените щати.

Тръмп обвини TikTok, без доказателства, че изтегля данни на американски потребители в полза на Пекин и че цензурира публикации по указание на китайски служители.

Решението на Тръмп беше взето в момент, когато неговата администрация влезе в конфликт с Пекин по редица въпроси.

По време на неуспешния си опит за преизбиране през 2020 г. републиканецът продължи да води кампания с антикитайски послания.

Между съдебните битки и загубата на Тръмп от Джо Байдън на президентските избори през същата година, указите не влязоха в сила.

През септември 2021 г. TikTok обяви, че има един милиард месечни потребители в световен мащаб. Нараснаха опасенията, че потребителите на TikTok са изправени пред рискове от пристрастяване, пропаганда и шпионаж.

През 2022 г. BuzzFeed съобщи, че служители на ByteDance, базирани в Китай, са получили достъп до лична информация на потребителите на TikTok.

ByteDance се опита да охлади опасенията за неприкосновеността на личния живот, като хоства данните на потребителите на сървъри, управлявани в Съединените щати от Oracle.

Този ход обаче не успокои Вашингтон, а TikTok беше забранен за устройства, използвани от американските военни.

Редица други правителствени агенции и академични институти последваха примера и забраниха на служителите си да използват TikTok.

Сингапурският главен изпълнителен директор на TikTok Шоу Чу беше изслушан от членове на Конгреса на САЩ по време на шестчасова сесия през март 2023 г.

Продавай или приключвай
ТикТок отново седна на горещия стол в Съединените щати през 2024 г., когато президентът Джо Байдън подписа закон, изискващ забрана на ТикТок, ако ByteDance не продаде приложението на компания, която не е свързана с противник на националната сигурност.

Заявената от Вашингтон цел беше да се намали рискът Пекин да шпионира или манипулира потребителите на TikTok, особено 170-те милиона потребители на приложението в САЩ.

Ръководството на TikTok е категорично, че никога не е споделяло потребителски данни с китайското правителство и не е изпълнявало негови поръчки в социалната мрежа.

ByteDance съди правителството на САЩ, като твърди, че законът нарушава правото на свобода на словото.

Окончателното решение по това дело беше взето от Върховния съд на САЩ, който потвърди закона, влизащ в сила на 19 януари.

Съдът постанови, че законът не нарушава правата на свобода на словото и че правителството на САЩ е доказало легитимна загриженост за националната сигурност относно китайската компания, притежаваща приложението.

Новоизбраният президент Тръмп, който ще встъпи в длъжност в понеделник, 20 януари, даде знак, че може да се намеси в полза на TikTok.

Компанията обаче заяви, че ако отиващата си администрация на Байдън не даде „категорични“ гаранции, че законът няма да бъде приложен, тя ще бъде принудена да спре дейността си в Америка. | БГНЕС, АФП

Последвайте ни и в google news бутон