Най-належащият проблем в българското образование е много спешно да се преразгледа и обсъди учебното съдържание. То се нуждае от промяна. Никак не ми харесва темата въобще за увеличаване на часове.
Трябва така да се осмисли учебното съдържание, че децата да имат време практически да усвояват новите знания.
Това заяви проф. Сергей Игнатов, бивш министър на образованието и науките, историк-египтолог и преподавател в Нов български университет.
Проф. Игнатов участва в дискусия по бТВ тази сутрин във връзка с предложението на МОН да бъде въведен предмет „Религия и добродетели“ в училище, заедно с директора на 107 ОУ Данко Калапиш и проф. Амелия Личева, председател на съвета на директорите в Софийския университет.
В четвъртък просветното министерство начело с Красимир Вълчев организира обществена дискусия за новия предмет с участието на патриарх Даниил, главния мюфтия Мустафа Хаджи и политици. Вълчев отчете като грешка, че не е представена подробна концепция за предмета по религия и обеща, че до 8 май ще бъде публикувана концепцията на алтернативната програма.
Ако въвеждаме нов предмет, възниква въпросът дали някой ще бъде изваден от програмата или учениците ще са натоварени още във време, в което и Япония има намерение да въведе 4-дневна работна седмица, попита днес проф. Игнатов.
И зададе нов въпрос: Така както в момента е формулиран предмета „Добродетели и религия“ трябва ли и в университета да създадем такъв предмет, за да обучаваме учители по добродетели? Защото ако мен сега ме извикат и ми кажат – преподавай добродетели, имаш 30 часа, аз не знам какво да правя!?
Проф. Игнатов е озадачен и от заявката, че от 2026 година ще се преквалифицират учители.
Как така? Значи аз съм учил 5 години и имам зад гърба си две защитени дисертации, за да имам право да преподавам Древноегипетска религия и не се смятам за подготвен, посочи той и предупреди:
Имайте предвид, че темата религия е близка до психологията. Когато ти говорят за религия, влизаш в душите и особено на децата. И тук въпросът е кой ще преподава?
Според бившия министър на образованието в България няма достатъчно на брой обучени преподаватели по религия, предвид факта че такива излизат само от Богословския факултет и то със специалност "Правословие". Мнение, с което Данко Калапиш не се съгласи, припомняйки, че факултетът е най-старият наред с филологията. Калапиш обаче отрои фактът, че в България няма акредитирано учебно заведение, което да дава диплома за учители по "Религия и ислям". Това е сериозен проблем, каза той.
Какво обаче става с другите религии – в България има католици, има протестанти, има мюсюлмани и представители на юдейската общност, избори проф. Сергей Игнатов.
Той е категоричен, че в днешния роботизиран век българската образователна система има нужда от защита на естествения интелект.
Това става чрез хуманитарно образование. Добродетелите могат да влизат в душите на децата чрез един добър списък от книги. Истински текстове, заяви проф. Игнатов.
Според него дори програмата по Български език и литература трябва да се олекоти.
Сложната граматика да отиде след 7-ми клас, а сега да четат текстове, да учат думи и да ги преживяват, за да могат да имат въображение. Защото следващата крачка след изкуственият интелект е въображението, заяви проф. Сергей Игнатов. | БГНЕС