Ще смекчи ли Италия отношението на Европа към Китай?

Италианският министър-председател Джорджия Мелони се оттегли от китайската инициатива "Пояс и път", но сега може би ще направи обратен завой.

Това е нова глава в историята, открита от Марко Поло. Венецианският търговец, изследовател и писател пътува през Азия по Пътя на коприната между 1271 и 1295 г., като дава на европейците първия поглед към културата и богатството на Китай. По време на неотдавнашното си пътуване до Пекин италианският министър-председател Италия Мелони откри изложба, посветена на Марко Поло, като заяви, че неговите пътешествия трябва да вдъхновят топлите икономически отношения между Италия и Китай. Нейното правителство има за цел да стимулира китайските компании за електрически превозни средства да инвестират в Италия и да увеличи италианския износ за Китай.

Планът е противоречив. Посещението на италианския лидер в Пекин е най-новият знак за нарастващите пукнатини в очертаващия се твърд европейски консенсус по отношение на Китай. През март председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен предупреди за нарастващите връзки между Москва и Пекин и представи нова визия за отношенията на Европа с Пекин. Според нея Европа е станала зависима от евтиния руски газ. Тя не трябва да допуска същата грешка с Китай по отношение на цифровите и зелените технологии.

Фон дер Лайен превърна думите си в действия. Тя наложи високи мита от 37,5 % върху китайските електромобили, ограничи продажбите на полупроводникови технологии в Китай и обеща да "възпре Китай" от нахлуване в обсадения Тайван.

Италианският министър-председател обаче сега се движи в друга посока. Подобно на германските и унгарските лидери, тя иска да си партнира с китайските автомобилни компании, а не да се бори с тях. Преди пътуването на Мелони до Пекин министърът на "Произведено в Италия" Адолфо Д'Урсо проведе разговори с Chery - пети по големина китайски производител на автомобили, като го призова да инвестира в Италия.

Лобирането доведе до някои сделки. Stellantis - мултинационален автомобилен производител с италиански дъщерни дружества, включително Fiat, обяви създаването на съвместно предприятие с китайския стартъп за електрически превозни средства Leapmotor за продажба на електрически превозни средства в девет европейски държави. След завръщането на Мелони от Пекин италианският производител на компоненти за електрически двигатели EuroGroup Laminations стартира съвместно предприятие с Hixih Group за изграждане на нов център за научноизследователска и развойна дейност в провинция Шандун.

Наред с насърчаването на китайските инвестиции Мелони цели да увеличи италианския износ, за да намали нарастващия търговски дефицит с Китай. От март 2023 г. до март 2024 г. Италия е изнесла за Китай стоки за 1,31 млрд. евро, а е внесла такива за 4,19 млрд. евро. Около 500 италиански компании вече са използвали гиганта за електронна търговия Alibaba, за да навлязат на китайския пазар, а в доклад, спонсориран от Alibaba се посочва, че италианските продукти за красота и мода могат да увеличат износа си още. "Днес италианските инвестиции в Китай са около три пъти повече от китайските инвестиции в Италия", заяви Мелони в Пекин. "Ясно е, че искаме да работим за премахване на пречките пред достъпа на нашите продукти до китайския пазар", допълни тя.

Докато ухажва икономическите връзки, италианският министър-председател остава твърд противник на подкрепата на Китай за руската инвазия в Украйна. Това е източник на "големи търкания", заяви тя в Пекин. Тази критика контрастира с крайно десния министър-председател на Унгария Виктор Орбан, който се позиционира като най-големия съюзник на Путин в Европа и се съюзи с Китай по отношение на Украйна.

Въпреки че се стреми към китайски инвестиции, Мелони продължава да следва прозападна и пронатовска външна политика, като се обединява с демократични съюзници, за да се противопостави на агресивните военни действия на Китай. Италианският министър на отбраната Гуидо Кросето наскоро се срещна с японските и британските си колеги, за да постигне напредък по съвместна програма за разработване на изтребители. Италианска ударна авионосна група в Индо-Тихоокеанския регион се присъедини към военната операция на Австралия. Същата група скоро ще премине през Южнокитайско море към Филипините, където кораби на китайската брегова охрана се сблъскаха с лодки на филипинските военноморски сили.

Все още не е ясно какво въздействие ще окаже италианският завой върху цялостната европейска политика. Според европейския комисар по търговията Валдис Домбровскис Европейският съюз пристъпва към налагане на предложените мита върху китайските електромобили. Изпълнителният заместник-председател заяви, че 20 от 27-те членки на Европейския съюз продължават да подкрепят митата; за блокиране на митата са необходими гласовете на 15 държави, представляващи 65 % от населението на блока.

Марко Поло не е първият европеец, достигнал Китай, но е първият, който записва преживяванията си. Неговите трудове включват първите западни сведения за порцелана и книжните пари и вдъхновяват западните изследователи, включително Христофор Колумб. Джорджия Мелони може да иска да разсее нарастващото европейско-китайско напрежение, но вероятно ще има по-малко влияние от известния изследовател. | БГНЕС

----------------------------------

Анна Матилда Басоли, Center for European Policy Analysis

Последвайте ни и в google news бутон