150 изгубени години: България и Македония заедно срещу Коридор 8

Гледайте късометражния филм на Агенция БГНЕС "България и Македония заедно срещу Коридор 8".

Хиляди идеи, политики, планове, бюджети, предложения, проекти и лъжи. Безброй правителства в Скопие и София и НУЛЕВ резултат за 150 години. Същите черни пътища, по които са минавали Гоце Делчев и Даме Груев. 

За това разказва късометражният филм на Агенция БГНЕС "България и Македония заедно срещу Коридор 8", който може да гледате на: https://www.youtube.com/watch?v=D4kZZrEXM8g

Основната задача на Коридора е да свърже Адриатическо с Черно море. Той трябва да стига до италианските пристанища Бари и Бриндизи през Албания, Северна Македония и българските градове Бургас и Варна. Коридорът съчетава магистрала, железопътни линии и друга съпътстваща инфраструктура. И трите компонента липсват между София и Скопие, а пък вече изграденото се нуждае от пълна рехабилитация. По жп линията в Гюешево минават повече бездомни котки от влакове. Вратите на гарата са залостени, тя по-скоро прилича на снимачна площадка за исторически филм.

"Историята на железопътната линия София-Кюстендил-Скопие е по стара от историята на Третата българска държава", подчертава във филма историкът доц. Ангел Джонев.

България е член на Европейския съюз и НАТО. Икономиката ѝ е по-голяма от тези на Сърбия и Северна Македония взети заедно. София позволява жестоки подигравки от страна на Белград и от просръбски политици в Скопие като Християн Мицкоски и Александър Николоски. Чрез своето бездействие през последните години България изостава в геополитическата игра на Балканите. Режимът на Александър Вучич дори се хвали, че е ликвидирал Коридор 8 в полза на Коридор 10 - по направлението север-юг. Тук се намесва и историческият сръбски съюзник – Гърция.

"Ние също имаме интерес от развитието на вертикалната инфраструктура, но все пак трябва да се развива и Коридор 8. Пристанище Солун беше провинциално, а сега има всички шансове да придобие изключително икономическо значение. Какво ще правим ние е наша работа", казва Стефан Стоянов, бивш посланик на България в Гърция в периода 2002-2006 г. 

България стои със скръстени ръце и пропилява исторически шанс. Транспортните връзки са безценни не само за двустранните отношения, но и за междучовешките отношения. В същото време Тирана създава транспортен пръстен със всички съседни държави, в които живее компактно албанско малцинство, а Гърция остава лидер на Балканите в транспортната инфруструктура.
Изминаха изгубени десетилетия, в които бяха пропуснати възможности за истинско сближаване със Македония. Няма място за повече оправдания. Днес никой няма да ни чака – нито НАТО, нито Европейският съюз, нито недоброжелателите на България.

Вицеадмирал о.з. Пламен Манушев задава въпроса: "Как ще бъде осъществявана логистиката за Бойната група на НАТО в България без транспортни връзки с Италия?"

Коридор 8 е ключов приоритет за Европейския съюз и критичен за военната мобилност на НАТО на Балканите. Още колко десетилетия трябва да изминат преди той да свърже България и Македония?

Димитър Русков, Агенция БГНЕС

Последвайте ни и в google news бутон