Имаме обща цел, която е подчинена на две неща – едното е социално-икономическото ни развитие. Един от критичните фактори за дългосрочното ни социално-икономическо развитие е да имаме повече кандидат-студенти в техническите професионални направления, кандидат-студенти, които кандидатстват с математика, физика и химия.
Това заяви министърът на образованието и науката Красимир Вълчев след срещата с ректорите на технически висши училища, която се проведе в Университета по архитектура, строителство и геодезия (УАСГ), предаде репортер на БГНЕС.
„Лошите ни резултати по математика, ниският ни брой зрелостници по математика, физика и химия е един от основните проблеми пред икономическото ни развитие“, каза просветният министър и посочи, че това висшите училища го виждат най-добре.
Вълчев подчерта, че с ректорите и с академичната общност са „съмишленици по отношение на това, че трябва да стимулираме полагането на матури по математика, физика и химия докато проведем дебата и ако се вземе решение да имаме задължителна матура по математика“. „Всички, които присъстваха на срещата, изразиха мнение, че задължителната матура по математика е едно от най-добрите неща, които могат да се направят в услуга на техническото висше образование“, добави той.
Като следваща цел Вълчев посочи укрепване репутацията на техническото образование.
По думите му само 2 хиляди зрелостници полагат матура по математика, 200 по химия и 200 по физика.
„Заместването на 100 инженери, които се пенсионират, е едва 45. Заместването на 100 хидроинженери, които се пенсионират, е едва 10. Ние имаме нужда ежегодно от 150 хидроинженера, а в същото време средногодишно 15 завършват хидроинженерство в УАСГ“, обърна внимание той на притеснителната тенденция.
Министърът на образованието и науката и представителите на техническите висши училища са постигнали съгласие по няколко мерки, които на този етап все още не са изчистени като конкретика.
Първата мярка е да се обвърже за следващата кандидат-студентска кампания – за учебната 2025/2026 година, приемът в по-голяма степен с матура по математика и изпит от висшите училища неравномерно. „Тази политика е приложима и подходяща за специалности и професионални направления, които имат достатъчно търсене, като професионално направление „Комуникационна и компютърна техника“, добави Вълчев и допълни, че още от следващата година може да бъде предложено обвързване с матура по математика в една част от приема.
Следващата мярка, около която са се обединили, е висшите училища да повишат тежестта на оценките по математика, като това може да стане както по линия на оценките, които залагат за едната или другата матура, така и изпитът, който провеждат те. „Това е тяхно решение. Ректорите ще го обсъдят с академичните общности и всеки един от тях ще го направи“, уточни министърът на образованието.
Третото предложение, което е обсъдено, е да се регламентират допълнителни стипендии за студентите, които са влезли с матури по математика, физика и химия. Предстои уточняване на параметрите.
Очаква се към месец септември да има крайно решение, което да бъде анонсирано.
Ще бъде проведена и поредица от срещи със секторите, в които има концентрация на големи работодатели и същевременно най-голям недостиг на кадри.
Ще бъдат предложени и допълнителни стипендии за студентите, които учат специалностите „Хидроинженерство“ и с „Ядрена енергетика“, като списъкът може да бъде разширен.
„Независимо от бюджетната рамка за следващата година МОН може да отдели средства за тези стипендии“, увери просветният министър.
Според него базовият проблем е в системата на училищното образование. „Базовият проблем е свързан с амбициозните програми по математика, с недостига на часове по математика и природни науки, с това, че преди години се отказахме математиката да бъде задължителен матуритетен предмет. Последните десетилетия българската икономика и БВП растат най-вече благодарение на индустриите с висока добавена стойност“, заяви той.
Страните, които са излезли от кризата на средните доходи, са тези, които са заложили на развития на технологичните индустрии, индустриите с висока добавена стойност и на висшето образование, отбеляза министър Вълчев.
На 7 или 8 май ще представим и концепция за промяна в рамковите учебни планове в посока увеличаване на часовете по математика и природни науки, но и не само, съобщи още просветният министър. І БГНЕС