ЕП одобри забрана за чуждо финансиране на политически реклами

Законодателите на ЕС приеха нови правила за политическата реклама, които целят да засилят защитата от чуждестранна намеса в европейските избори, предаде АФП.


Европейският съюз смята, че законът ще улесни гражданите в разпознаването на политическите реклами, на това кой ги е направил и дали те са целенасочени.

На страните извън ЕС ще бъде забранено да плащат за политическа реклама в блока през трите месеца преди избори или референдум.

Правилата също така забраняват използването на лични данни, като етническа принадлежност, религия или сексуална ориентация, за политическа реклама, както и на данни на непълнолетни лица.

Депутатът Сандро Гози, който е инициатор на текста в парламента, заяви, че ЕС "предприема действия за засилване на защитата на нашите свободи и лични данни, за повишаване на прозрачността на изборните кампании, особено онлайн".

Правилата също така ще "засилят действията срещу онези, които искат да манипулират демократичните процеси", заяви Гози по време на дебата.

Законът ще се прилага 18 месеца, след като бъде официално приет както от парламента, така и от държавите от ЕС, но някои елементи ще влязат в сила навреме за изборите за ЕС на 6-9 юни.

В навечерието на изборите на отделни лица и групи ще бъде разрешено да рекламират в границите на блока, което означава, че те няма да бъдат ограничени само до една държава, както досега.

Мнозинството от депутатите подкрепиха закона, след като през ноември миналата година преговарящите от парламента и 27-те държави-членки на ЕС постигнаха споразумение.

Промените са част от актуализирането на разпоредбите, предложени през 2021 г. след скандала с "Кеймбридж Аналитика" на Facebook, при който данните на милиони потребители бяха събрани за политически проучвания без тяхното съгласие.

Законът изисква онлайн платформите да обозначават съдържанието като политическа реклама.

В него също така се казва, че личните данни, изрично предоставени за онлайн политическа реклама и събрани от лицето, могат да бъдат използвани от доставчиците за таргетиране на потребителите.

Европейската комисия също така ще създаде публично достъпна база данни, в която ще бъдат изброени всички онлайн политически реклами за период от максимум седем години.

Тъй като правилата няма да се прилагат веднага, Комисията изготви поредица от насоки за най-големите онлайн платформи в света като част от своя забележителен Закон за цифровите услуги, за да се опита да насърчи доброволното им спазване преди изборите през юни.

Комисията препоръчва на платформите "ясно" да обозначат съдържанието "по ефективен и видим начин", за да се уверят, че потребителите знаят, че то съдържа политическа реклама. /БГНЕС

Тагове: