Кирилов: Подавам оставка, ако до края на Комисията „Юнкер“ не отпадне мониторингът

"Категорично ще си подам оставката, ако до края на Комисията „Юнкер“ не отпадне мониторинговият доклад над България", съобщи за БНТ министърът на правосъдието Данаил Кирилов.

„Бих искал да използвам времето до окончателния момент за решаване с оглед на мобилизация и на административните структури, които работят по въпроса, и на институциите, и на подкрепата на българското общество“, добави Кирилов. „Ако не успеем в този процес, причините до голяма степен ще са в България“, коментира министърът. По думите му е крайно време да спрем сами да си създаваме препятствия, които с огромно усилие да преодоляваме. „Моята оставка винаги е на масата. Важно е да постигнем един положителен резултат за България“, посочи той.

Министър Кирилов допълни, че "не бива с лека ръка да се отказваме от съкратеното съдебно производство, защото облекчава доказването в съдебната фаза, но помага и в досъдебното производство". „По отношение на определянето на наказанието, апелирам да се доверим на Съда“, посочи той. „По отношение на скоростта имаме обща защита за бавен процес. Отговаряме пред Европейския съд за правата на човека. Мисля, че по отношение на България укорите по този въпрос са намалели. Инспекторатът на ВСС непрекъснато следи за тайминга на делата. За тези, които са просрочени с няколко месеца, държавата плаща обезщетения. В първата петица в Европа сме по скоростта на процеса“, каза още Кирилов. „Общественият дебат за съкратеното съдебно производство изпревари финала за концепцията за наказателна политика, който трябва да обявим през декември. Обществото винаги има право и ние реагирахме“, допълни още правосъдният министър.

Кирилов коментира, че с промените в Наказателния кодекс се ограничава възможността да се редуцира наказанието. „Промените в Наказателния кодекс, касаещи съкратеното съдебно производство, са резултат от обществен дебат и смятам, че са навременни. Друг въпрос е доколко са уместни в контекста на развитието на българското наказателно право. Българското общество започва да изпитва реактивност, когато има тежки престъпления. Общественият дебат трябва да бъде достатъчно сериозен и задълбочен и да се основава на едни принципни обстановки на българската наказателна политика“, посочи правосъдният министър.

„В нашия законопроект, който внесохме на 5 септември, сме дали конкретни отговори кои престъпления са тежки и кои не. Те няма да затруднят правоприлагането. Два са критериите в предложението ни за промяна на чл. 58А от НК. Първата е обективна по отношение на вида престъпления. В предложението са визирани 4 групи престъпни деяния – тежка телесна повреда, убийство, изнасилване и блудство“, каза още Кирилов. По думите му при тях може да има съкратено производство, но се ограничават последиците. „Ограничаваме възможността да се редуцира наказанието. Сега е възможно да се редуцира с една трета от размера на наказанието. Ние сме предложили това да не е повече от една пета“, добави министърът. „Във всеки отделен случай съдът определя конкретно дали се предлага намаляване на наказанието с до една пета, или не. Това е решение на Съда и следва да бъде резултат от позицията и на Прокуратурата, и на всички други участници в процеса“.

Кирилов добави, че Прокуратурата пледира на една равнопоставена основа и мнението й тежи и се равнопоставя на мнението на другите участници. „Имам доверие на съда и смятам, че като общество трябва да му се доверяваме“, каза още Кирилов. /БГНЕС