Помните ли скандала с третата „българска“ изложба в Лувъра?

През януари-февруари 2020 г. се разгоря ожесточена дискусия в България дали темата ,,Изкуство и култури на България в периода XVI – XVIII век“ за трета българска изложба в Музей Лувър е подходяща за национална изложба във френската столица. „Това е истинско събитие за Лувъра“ – каза директорът на Лувъра Жан-Люк Мартинез в писмо до тогавашния ни министър на културата Боил Банов. Предвиждаше се 60 експоната от различни области на материалната и духовната ни култура – икони (предимно от Криптата на „Св. Александър Невски“), османски параден шлем, османотурски надпис от Черната джамия в София (от НАИМ-БАН), напрестолни кръстове, дърворезби, килими, носии, накити от етнографски музеи (София, Пловдив) и др. да бъдат изложени в департамент Изкуство на исляма в подземията на най-големия световен музей и да бъдат представени в илюстрован каталог, специално изработен от Лувъра, с цел да докаже културните контаминации между османците и подвластните им българи. Св. Синод след избухването на скандала реши да не дава артефакти от своите колекции, но пък другите експонати от светски колекции бяха реставрирани и вече почти бяха опаковани за воаяж към столицата на толерантността и либералното представяне на културните реалии. Радетелите на идеята подобна теза да не бъде обект на национална изложба, представяща съвременната българска държава, бяха заклеймени като тесногръди националисти с провинциални възгледи и тоталитарен подход от франкофони с компетенции например в социалната антропология, в тракийската археология и в изготвянето на еднотипни албуми. В крайна сметка изложбата бе отменена и се заговори за смяна на темата, г-н Вежди Рашидов отиде в Париж да спасява имиджа ни, г-н Б. Банов се оправда с Българската православна църква, от Лувъра казаха, че нищо още не е решено, че нямат департамент за византийско/ поствизантийско изкуство и поръчаха материал, обругаващ българските „националисти“ и най-вече един от тях… https://www.gazette-drouot.com/article/tu-ne-prononceras-pas-le-nom-du-louvre-en-vain/13597 Разбира се, националистическите партии яхнаха вълната на недоволство и говореха с думите на експертите сякаш са техни.

Още през лятото на 2020 г. Реджеп Тайип Ердоган превърна „Св. София“ в действаща джамия, последваха църквата Хόра и др. и се разбра, че онзи ислям от Алжир и Тунис, към който френският елит има носталгично отношение, не е единствен. Последва по друг повод остър конфликт между президента Макрон и Ердоган, бяха разменени заплахи са военен сблъсък дори. Тогавашният директор на Лувъра Жан-Люк Мартинес (2013-2021) вече е разследван за търговия с антики на черния пазар. Замени го г-жа Лоранс де Кар (01.09.2021 г.), която представи концепция за управление на Лувъра, където акцент е създаването на нов, девети департамент на музея за Византийски изкуства и християнство на Изтока. Решението за създаването на такъв департамент е взето на 04.10.2022 г. и изграждането му ще продължи до 2026 г. Предвижда се 12 000 експоната от Етиопия до Русия, от Балканите до Месопотамия, от Кавказ до Леванта, да бъдат изложени в крилото Денон (там е Джокондата!) на площ от 300 кв.м. https://presse.louvre.fr/creation-dun-departement-des-arts-de-byzance-et-des-chretientes-en-orient/ А че вече този департамент действа, е видно от временната изложба, която организира това лято Корените на свещения образ – икони от колекцията на Богдан и Варвара Ханенко, Киев (14.06.2023 – 06.11.2023). Изложени са уникални и много ранни икони от манастира „Св. Екатерина“ на Синай. И въпреки че в този манастир и до ден днешен живеят бедуини, които го пазят от разбойници, че за тях в рамките на обителта има изградена и джамия, никой в Лувъра не е сложил до иконите предмети от ислямския бит или култ… Вярно е, че украинците и тяхната борба са хит в демократичния свят напоследък, и най-вероятно никой не би посмял да им наложи да показват колко тяхното православие е повлияно от татарите например. Та, може би този селски, националистичен „скандал“ у нас през 2020 г., е имал някакъв смисъл и аргументите на учените не са били толкова тенденциозни и спекулативни… /БГНЕС