Първата от 60 г. стачка в известен японски универсален магазин

Един от най-известните универсални магазини в Япония бе затворен по време на първата за 60 г. стачка в сектора, предизвикана от опасенията, че новият собственик ще съкрати работни места.

„Seibu“ в токийския квартал Икебукуро привлича около 70 милиона посетители годишно на своите 14 етажа, където изключително любезният персонал седем дни в седмицата продава всичко - от суши до "Армани".

Разположен на върха на една от най-натоварените железопътни гари в света, той е перлата в короната на веригата от 10 универсални магазина „Sogo“ и „Seibu“, собственост на Seven & i Holdings в цяла Япония.

Въпреки това 83-годишната сграда в Икебукуро се нуждае от ремонт, а веригата не е реализирала печалба от пет години, затова Seven & i иска да я продаде на американската инвестиционна група „Fortress“.

Но профсъюзите, които се опасяват от съкращения, обявиха еднодневно спиране на работата в четвъртък - първото от 1962 г. насам, организирано от работниците в японските универсални магазини.

"На този етап профсъюзът не е убеден, че планът за продажба се основава на непрекъсване на дейността и че гарантира запазването на работните места на работниците", заяви пред репортери по-рано тази седмица ръководителят на профсъюза Ясухиро Тераока.

Спирането на работата е толкова рядко, че влезе в заглавията на националните вестници, като японски телевизионни журналисти предаваха на живо отвън, докато новинарски хеликоптер снимаше отгоре.

"Смятам, че стачката е новаторска", каза пред АФП пенсионерът Сусуму Асо пред черните щори, спуснати пред прозорците на обикновено оживената сграда.

"Толкова ми е интересно, че си организирах двучасово пътуване с влак, за да го видя. Мисля, че ще има голямо въздействие в национален мащаб."

През последните години японските универсални магазини се борят да адаптират своите привидно остарели бизнес модели към навиците на потребителите за пазаруване през XXI век.

Майкъл Каустън, съосновател на изследователската фирма JapanConsuming, заяви, че броят на универсалните магазини е намалял от 311 през 1999 г. на 181, а някои от тях сега работят като търговски центрове или хибриди. /БГНЕС