Велики четвъртък

Евангелие от Марк 14: 12 - 17

Евангелие от Матей 26: 20

Евангелие от Йоан 13: 3 – 18

Евангелие от Матей 26: 21 – 23

Евангелие от Марк 14: 21

Евангелие от Матей 26: 25 – 29

Евангелие от Йоан 17: 1 – 7; 10 – 11; 15; 17; 20; 26

Евангелие от Марк 14: 26 – 31

ТАЙНАТА ВЕЧЕРЯ

В първия ден на празника Безквасници, когато колеха пасхалното агне*, пристъпиха учениците към Иисус и Му рекоха: къде искаш да Ти приготвим да ядеш Пасхата? А Той рече: идете в града и ще ви срещне човек, който носи стомна с вода; идете след него. И където той влезе, кажете на стопанина: Учителят каза: къде е стаята, в която трябва да ям пасхата с учениците Си? И той ще ви покаже голяма горница, постлана, готова; там пригответе. И излязоха учениците Му, и дойдоха в града, и намериха, както им бе казал; и приготвиха пасхата. А когато се свечери, Той седна на трапезата с дванайсетте ученика.

  • Умиване на нозете:

Иисус, знаейки, че Отец всичко Му е предал в ръцете и че от Бога е излязъл и при Бога отива, стана от вечерята, съблече горната Си дреха и, като взе убрус*, препаса се; после наля вода в умивалника и почна да мие нозете на учениците и да ги отрива с убруса, с който бе препасан. Приближава до Симон Петър и той Му казва: Господи, Ти ли ще ми миеш нозете? Иисус му отговори: което върша Аз ти сега не знаеш, а отпосле ще разбереш. Петър Му казва: няма да умиеш нозете ми завинаги. Иисус му отговори: ако не те умия, нямаш дял* с Мене. Симон Петър Му казва: Господи, не само нозете ми, но и ръцете и главата. Иисус му казва: умитият има нужда само нозете си да умие, защото цял е чист; и вие сте чисти, ала не всички. Защото Той знаеше кой ще Го предаде, затова и рече: не всички сте чисти.

А когато им уми нозете и Си облече дрехата, седна пак на трапезата и им рече: знаете ли какво ви направих? Вие Ме наричате Учител и Господ и добре казвате, понеже съм такъв. И тъй, ако Аз, Господ и Учител, ви умих нозете, то и вие сте длъжни да умивате нозете един другиму. Защото ви дадох пример да правите и вие същото, каквото Аз ви направих. Истина, истина ви казвам: няма слуга по-горен от господаря си, нито пратеник по-горен от онзи, който го е пратил. Ако знаете това, блажени сте, когато го изпълнявате.

Не за всички ви говоря: Аз зная кои съм избрал. Но за да се сбъдне Писанието: „който яде с Мене хляб, вдигна против Мене петата си“. И когато ядяха, рече: истина ви казвам, един от вас ще Ме предаде; те много се наскърбиха и всеки от тях почна да Го пита: да не съм аз, Господи? А Той им отговори: който топи с Мен в блюдото, той ще Ме предаде. Прочее Син Човешки отива, както е писано за Него, но горко на оня човек, чрез когото Син Човешки бъде предаден; добре щеше да бъде за тоя човек, ако не се бе родил. А Юда, който Го предаде, рече: да не съм аз, Рави? Иисус му отговори: ти каза.

  • Новият Завет – Иисус Христос установява тайнството Евхаристия, Свето Причастие:

И когато ядяха, Иисус взе хляба и като благослови, преломи го и, раздавайки на учениците, каза: вземете, яжте: това е Моето тяло. И като взе чашата и благодари, даде им и рече: пийте от нея всички, защото това е Моята кръв на Новия Завет, която за мнозина се пролива за опрощаване на греховете. Истина ви казвам; отсега нататък няма да пия от този лозов плод до оня ден, когато с вас ще го пия нов в царството на Отца Си.

Тогава като каза, Иисус вдигна очи към небето и рече: Отче! Дойде часът: прослави Сина Си, за да Те прослави и Син Ти, поред както Си Му дал власт над всяка плът, та чрез всичко, което си Му дал, да даде на тях живот вечен. А вечен живот е това да познават Тебе, Единния Истинен Бог, и пратения от Тебе Иисус Христос; Аз Те прославих на земята, свърших делото, което Ми бе дал да изпълня. И сега прослави Ме Ти, Отче, у Тебе Самия със славата, която имах у Тебе преди светът да бъде. Явих Твоето име на човеците, които си Ми дал на света; сега те разбраха, че всичко, което си Ми дал, е от Тебе. И всичко Мое е Твое и Твоето Мое, и се прославих в тях. Не съм вече в света, но те са в света, а Аз ида при Тебе, Отче Свети! Опази ги в Твоето име тях, които Си Ми дал, за да бъдат едно, както сме и Ние. Не се моля да ги вземеш от света, но да ги опазиш от злото. Освети ги чрез твоята истина; Твоето слово е истина. И не само за тях се моля, но и за ония, които след тяхното слово повярват в Мене, да бъдат всички едно: както Ти, Отче си в Мене и Аз в Тебе, тъй и те да бъдат в Нас едно – та да повярва светът, че Ти си Ме пратил. Явих им Твоето име и ще явя, та любовта, с която си Ме възлюбил, в тях да бъде и Аз в тях.

  • Изкушението на апостол Петър:

И като изпяха хвалебна песен, излязоха на Елеонската планина. И казва им Иисус: всички вие ще се съблазните заради Мене през тази нощ, защото писано е: „ще поразя пастира и ще се пръснат овците“. Но след Възкресението ще ви изпреваря в Галилея. А Петър Му рече: дори и всички да се съблазнят, аз обаче – не. Иисус му казва: истина ти казвам, че днес, в тази нощ преди петел два пъти да пропее, ти три пъти ще се отречеш от Мене. Но той още повече настояваше: ако потрябва дори и да умра с Тебе, няма да се отрека от Тебе. Същото казваха и всички останали.

Агнето е основното жертвено животно в празничната традиция на израилтяните, включително и за пасхалната вечеря. То трябва да е първородно, да е мъжко и без никакви недостатъци. Освен конкретният смисъл на пасхалното агне като жертвено, то се свързва и със самата личност на Христос, тъй като Той самият е Агнец Божи, поведен на заколение, както Го описва ев. Йоан Богослов в Откровение. Св. Йоан Кръстител преди срещата си с Христос също Го назовава Агнец Божи като чиста и непорочна жертва в името на спасението на всеки човек поотделно и на целия човешки род. В иконографията Христос е изобразяван и като Агнец Божи.

Убрус е стара дума със значение „ кърпа, употребявана в домакинството“.

Умиване на нозете тук има не толкова смисъл на обичай, колкото символно значение: чрез това действие Христос призовава учениците си към много важни неща: към смиреност и служене с действена любов към ближния. Това може да се обясни, като си припомним началния библейски текст, че всеки човек е образ и подобие Божие, т.е. всеки ни е ближен поради еднаквостта на образа, според който сме сътворени. Когато апостол Петър, като най-нетърпелив и с най-голямо въодушевление Го кара да го умие целият, Господ се позовава на обичая да се умиват само краката, тъй като само те имат досег с калта и прахта, а оттам – и с хаоса.

„нямаш дял с Мене“ е израз, който означава: „нямаш нищо общо с мен, не те признавам за близък“.

Евангелие от Матей 26: 36

Евангелие от Марк 14: 33 – 34

Евангелие от Матей: 26: 39

Евангелие от Лука 22: 43 - 44

Евангелие от Матей: 26: 40 - 45

МОЛЕНИЕТО ЗА ЧАШАТА

След това отива с тях Иисус на едно място, наричанo Гетсимания*, и казва на учениците Си: поседете тука, докато ида там да се помоля. И като взе със Себе Си Петър, Яков и Йоан, и почна да се ужасява и да тъгува. И рече им: душата Ми е прескръбна до смърт; останете тук и бъдете будни.

И като се поотдалечи, падна на лицето Си, молеше се и казваше: Отче Мой, ако е възможно; нека Ме отмине тая чаша, обаче да бъде не както Аз искам, а както Ти! И яви Му се Ангел от небето и Го подкрепяше. И понеже се намираше във вътрешна борба, молеше се по-усърдно, а потта Му беше като кървави капки, падащи на земята.

И идва при учениците Си и ги намира да спят и казва на Петър: толкоз ли не можахте един час да стоите будни с Мене? Бъдете будни и се молете, за да не изпаднете в изкушение: духът е бодър, а плътта – немощна.

Пак се отдалечи повторно, помоли се, като каза: Отче Мой, ако не може Ме отмина тая чаша, без да я изпия, нека бъде Твоята воля.

И като дойде, намери ги пак да спят, понеже очите им бяха натежали. И като ги остави, отдалечи се пак и се помоли трети път, като каза същите думи. След това идва при учениците Си и им казва: спете и почивайте! Ето, наближи часът и Син Човешки се предава в ръцете на грешници.

Гетсимания, от евр. „преса за изстискване на дървено масло, зехтин, маслоизтисквателница“. Намира се от страната на Елеонската планина и представлява немного голяма градина с вековни маслинови дървета. За седем от тях се твърди, че вече са растели по времето на Христос. Между Стария град Йерусалим и Елеонската планина се намира долината Кедрон, през която някога е бликал поток със същото наименование. Днес потокът е пресъхнал, но долината е запазена и в нея почти няма строителство. /БГНЕС

----------------------

Соня Зафирова, философ. Текстът, който е предоставен специално на БГНЕС, е част от книгата „Христовата светлина просвещава всички“, която предстои да излезе.