Черната комедия на Шон Бейкър отнесе и наградите на Академията за най-добър режисьор, най-добър монтаж, най-добър оригинален сценарий и най-добра актриса за 25-годишната звезда Майки Мадисън.
„Това е сбъдната мечта“, каза Мадисън.
„Израснах в Лос Анджелис, но Холивуд винаги ми се е струвал толкова далечен. Така че да съм тук и да стоя в тази зала днес е наистина невероятно“, добави актрисата, цитирана от АФП.
По-късно Мадисън каза на репортерите зад кулисите, че все още обработва победата, която изглежда ще й отвори врати в кариерата, въпреки че няма представа какво следва.
„Знам само, че тази вечер ще се прибера вкъщи при новите си кученца и вероятно ще почистя бъркотията им“, засмя се тя.
Победата ѝ беше нещо като изненада, тъй като тя надделя над мегазвездата от 90-те години Деми Мур, която беше фаворит за златната статуетка за късния разцвет на кариерата си за филма „The Substance“.
Бейкър използва една от четирите си благодарствени речи, за да призове към подкрепа на независимите филми.
„Искам да благодаря на Академията за това, че отличи един наистина независим филм. Този филм е създаден с кръвта, потта и сълзите на невероятни независими артисти“, каза той.
Петте победи на „Анора“ - от шест номинации - са впечатляващ сбор за филм, направен само за 6 млн. долара - нищожна сума по холивудските стандарти.
Триумфът на филма дойде за сметка на „Конклав“ - филм за тайния и безпрецедентен избор на нов католически лидер, на който бе придадена невероятна актуалност от реалните здравословни проблеми на папа Франциск.
Ватиканската интрига с участието на Ралф Файнс и Изабела Роселини спечели главните отличия на британските награди БАФТА и наградата на холивудските актьори SAG, но днес трябваше да се задоволи с наградата за най-добър адаптиран сценарий, въпреки че беше считан за фаворит в началото на вечерта.
Повече от три и половина часовото предаване на „Оскарите“ беше сравнително спокойно, с малко политическо блъскане, което беше характерно за предишните издания.
За разлика от миналогодишния водещ Джими Кимъл, водещият Конан О'Брайън пренебрегна президента Доналд Тръмп и въпреки изумителната седмица на политика около войната в Украйна, на церемонията само веднъж беше споменат конфликтът и само една реч беше концентрирана върху ситуацията в Газа.
Вместо това галавечерта беше по-традиционно холивудско събитие, започнало с лъскав блясък от висока продукция.
Звездите от „Злосторница“ Ариана Гранде и Синтия Ериво започнаха шоуто с възторжено медийно изпълнение в чест на страната Оз, което срина залата, включително възторжено приетата „Defying Gravity“ от номинирания им филм.
В откриващия си монолог О'Брайън се прицели в скандала около „Емилия Перес“, чиято транссексуална звезда потопи надеждите на филма за „Оскар“, когато бяха разкрити поредица от обидни туитове.
„Малък факт за вас: „Анора“ използва думата на „Ф“ 479 пъти. Това е с три повече от рекорда, поставен от публициста на Карла София Гаскон“, каза той.
Бразилия спечели първия си „Оскар“ за най-добър международен филм за „Все още съм тук“, а латвийският „Поток“ получи наградата за най-добър анимационен филм.
С изключение на Мадисън, актьорските награди отидоха там, където се очакваше да отидат.
Кийрън Кълкин изглеждаше обичайно развълнуван, когато взе „Оскар“ за най-добра поддържаща мъжка роля за „Истинска болка“.
„Вече съм загубил каквато и реч да съм подготвил“, каза той.
„Нямам представа как съм стигнал дотук. През целия си живот съм се занимавал само с актьорство. Това просто е било част от това, което правя“, добави Кълкин.
Адриен Броуди спечели втория си „Оскар“ в кариерата за ролята си на Ласло Тот, унгарски еврейски архитект, който започва нов живот в САЩ след Втората световна война във филма „Бруталистът“.
Броуди, чиято първа статуетка е за „Пианистът“ от 2002 г., се присъединява към елитния клуб на двойните победители, сред които са Марлон Брандо и Джак Никълсън.
Продуцентите на шоуто „Оскар“ се опитаха да се пошегуват с Броуди два пъти по време на дългото му приемане, предлагайки един от малкото моменти на лекота в иначе сериозната реч.
„Моля ви, правил съм това и преди“, каза той.
Звездата от „Емилия Перес“ Зоуи Салдана спечели за най-добра поддържаща женска роля и емоционално благодари на семейството си.
„Баба ми е дошла в тази страна през 1961 г., аз съм гордо дете на родители имигранти с мечти и достойнство и трудолюбиви ръце и съм първата американка от доминикански произход, която приема наградата „Оскар“, посочи актрисата. | БГНЕС