Това каза днес северномакедонският министър на финансите Гордана Димитриеска-Кочоска, предаде БГНЕС. Ден по-рано от Скопие заявиха, че заради България няма Коридор 8.
Кочоска се похвали, че е попитала "Европейската инвестиционна банка /ЕИБ/ дали НАТО и Европейският съюз искат РСМ да банкрутира чрез изграждането на железопътна линия до българската граница".
"Това е трасе, което тръгва от Драч в Албания и стига до Бургас в България. Хипотетично ние ще я построим, но каква е икономическата полза? От ЕИБ ни съобщиха, че това е проект на НАТО. Но, аз ги попитах дали НАТО и ЕС ще ни искат като банкрутираме", каза още тя.
Кочоска обаче призна, че когато е поискан целеви кредит, той не може да се използва за други проекти. "Сега може да поискаме тези средства да бъдат запазени и отново да кандидатстваме за нов кредит", добави министърката.
Пред ЕИБ тя "представила всички аргументи по отношение на икономическата изгода от изграждането на жп-линията, но и колко по-важна е жп-линията до Гърция за местните /северномакедонски компании, бел.ред./".
Македонският премиер Християн Мицскоски и министърът на транспорта Александър Николоски подкрепят приоритизирането на транспортната връзка Белград-Скопие-Солун - част от Коридор 10.
Мицкоски заяви, че част от Коридор 8 "завършва в задънена улица, в полу-тунел, без предвидимост" и призова финансирането да бъде пренасочено. Той обяви, че е "лудост Скопие да харчи 500 млн. евро" за стратегическия инфраструктурен участък с България.
От своя страна Николоски каза, че Коридор 8 има много недостатъци и обвини България, че дори няма проект.
Държавното предприятие „Железопътна инфраструктура“ на Северна Македония /ЖРСМ Инфраструктура/ опроверга твърденията и на двамата, като ги нарече "манипулация на обществото или непознаване на проблема."
Българското правителство предупреди, че отказът от Коридор №8 отслабва колективната сигурност на НАТО и призова Скопие да подходи "отговорно и добросъвестно към всички поети ангажименти". I БГНЕС