Архимандрит Василий: На Йордановден празнуваме явяването на Троичния Бог

Днес празнуваме Йордановден по народному, но иначе празникът се нарича Богоявление. В четирите Евангелия четем как Христос, нашият Спасител, дойде на река Йордан при Йоан Кръстител, за да изпълни всяка правда – да се кръсти. Йоан го запита: „Ти ли идваш при мене да се кръщаваш, при положение, че аз имам нужда да се кръстя от Тебе.“ Но именно в момента на изпълнението на тази правда, Христос, потапяйки се целият в река Йордан, и излизайки от водата, ние виждаме вече явяването на Троичния Бог.

Това заяви в интервю за БГНЕС архимандрит Василий Савов, протосингел на Софийската света митрополия.

„Виждаме Сина Божи Христос във водата, над него слизащия гълъб, който всъщност е Св. Дух, и гласът на Бог Отец, който казва „Този е моят възлюбен Син, в Когото е Моето благоволение.“ Оттук ние наричаме празника Кръщение Господне, Богоявление, защото Бог се явява Троичен на човеците“, допълни архимандрит Василий.

По думите му практиката в християнството е една – всички заедно да отидем на Господнята трапеза, където сме поканени да участваме на Светата божествена Литургия, да участваме в тайнството Света Евхаристия и приемайки Тялото и Кръвта Христови ние очистваме себе си от всяка скръб, греховете ни биват опростени и получаваме надеждата за вечен живот. Според духовника това е основният смисъл на празника.

„Разбира се, в църковния устав – Типика – веднага след Литургията се полага да се извърши и велик Богоявленски водосвет, но в самия ден на празника Богоявление този водосвет се изнася извън храма, някъде, където има водоизточник. Идеята е да се осветят всички водни струи. И там по традиция вече свещеникът хвърля кръста и всички заедно вкупом се хвърлят да спасят кръста, а не да направят някакво шоу. Смисълът на този ритуал е именно да се спаси кръста, защото чрез него дойде радостта на целия свят. Христос простря ръцете си на кръста, за да слезе чрез кръста в ада и вече възкръсвайки да отвори онези запечатани врати на царството Божие за цялото човечество“, поясни отец Василий.

Той подчерта, че най-важното в празника Богоявление е ние да участваме в Св. божествена Литургия, след това да отидем на великия Богоявленски водосвет, да се поръсим с вода, Бог да ни очисти, да ни дари с благодат и традицията е да си вземем от тази вода вкъщи и да я пазим цяла година. С тази вода може да се поръси цялата къща, да се пие сутрин на гладно, и по този начин човек да се облагодатява.

„Най-важното е да бъдем в храма, да участваме в светите Тайнства и да участваме в богослужението“, уточни протосингелът на Софийската света митрополия.

Архимандрит Василий изрази своето притеснение, че в последните 10-15 години ритуалът по хвърлянето на кръста все повече се профанизира и се превръща в своеобразно шоу. Според него това се дължи на ниската образованост на хората или по-скоро на нежеланието им да разберат какво точно се празнува на този ден. /БГНЕС