Фармацевти искат контактен център за предпазни средства и дезинфектанти

Искаме да има контактен център, където да се обадим и да можем да заявим да ни бъдат доставени както лични предпазни средства, така и дезинфектанти за помещенията. Тоест да има място, където да са налични тези продукти и те да бъдат регулярно разпределяни за нуждите на аптеките. Това заяви пред БГНЕС магистър-фармацевтът Светослав Крумов, който е председател на Контролната комисия на Български фармацевтичен съюз и практикуващ фармацевт.

Аптеките са сред тези обекти, които няма да затварят врати. „Моите колеги са на първа линия и ще работят, докато позволява тяхното здравословно състояние. В този смисъл искам от тяхно име да изкажа едно огорчение и обида към институциите, тъй като ние сме медицинските специалисти на първа линия, а най-малко се говори и се мисли за нашето здравословно състояние и възможност да изпълняваме задълженията си”, посочи Светослав Крумов. Той подчерта, че в сегашното извънредно положение те указват фармацевтична грижа на населението и първи встъпват в контакт както с болните, така и със здравите хора.

Фармацевтът посочи опашката пред аптеката, в която работи. „Виждате и какви са опашките пред аптеките. Слава Богу, всички хора са добронамерени, изчакват своят ред отвън, за да не се струпват вътре. Изключително тежко и напрегната е работата, и най-вече поради липсата на продукти, които се търсят в момента за превенция срещу грипните състояния”, разказа фармацевтът. Крумов допълни, че са изчезнали примерно продукти за лична хигиена и защита. „Няма маски, няма спирт, витамин С, който се препоръчва да се взема с високи дози свърши от вчера, няма антибактериални гелове и разтвори за дезинфекция – изобщо неща от първа необходимост, които се препоръчват за превенция срещу грипа. Това създава напрежение, неудобство на колегите, които нямат възможност да покрият търсенето на хората”, изброи магистър-фармацевтът.

Обидата на фармацевтите, по думите на Крумов, е породена и от това, че не се мисли за тях. „Например има кризисен щаб, но няма контактни точки, където те да могат да се обадят, да поръчат дезинфектанти за обектите си например. Няма лични защитни средства. За съжаление много аптеки функционират без предпазни стъкла на гишетата, което е допуснато да се случи през годините. Всъщност фармацевтът, освен специалист, става и разпространител на този вирус, тъй като той общува всекидневно със здрави и с болни пациенти, и той трябва по някакъв начин да е защитен. Това са неща, които би трябвало да се помислят”, посочи Светослав Крумов.

Според него би трябвало да има контактен център, където да се обади и да каже, че му свършва дезинфектантът. „В момента дезинфекцията на помещенията, на плотовете, на витрините е засилена. Ние я извършваме по няколко пъти на ден и тези продукти ни свършват. Дори не искаме някой да ни ги даде, искаме да имаме възможност да си ги купим, но те да са налични, за да може да поддържаме нужната хигиена”, подчерта специалистът. /БГНЕС