Германия обединява усилия, за да спре края на бензиновия автомобил

Най-голямата икономика в ЕС се превръща в най-големия проблем за блока.

В стремежа си да защити водещата си индустрия от тежката промяна, свързана с бракуването на автомобилите с двигатели с вътрешно горене, Германия блокира окончателното одобрение на законодателството на Европейския съюз за забрана от 2035 г. на продажбата на нови автомобили с емисии на CO2.

Това води до объркване на усилията на ЕС за намаляване на парниковите газове от транспорта - ключова част от стремежа му да стане неутрален по отношение на климата до 2050 г. Това също така предизвиква предупреждения, че подобна твърда тактика може да даде лош пример на други държави от ЕС, които са готови да се изправят до стената, за да защитят това, което смятат за ключови национални интереси, пише в свой анализ "Политико".

Забраната на двигателите с вътрешно горене в ЕС изглеждаше готова. Както Европейският парламент, така и държавите от ЕС в Съвета бяха постигнали съгласие за закон, който ще забрани от 2035 г. нататък продажбата на нови автомобили и микробуси, отделящи емисии на CO2, като превърне електрическите превозни средства в норма. Министрите на ЕС трябваше да дадат окончателно одобрение във вторник - но тогава Германия се противопостави.

Причината: Свободната демократическа партия (СвДП), една от трите партии в управляващата коалиция на Германия, иска Европейската комисия да включи в законодателството вратичка, която да позволи продажбата на автомобили с двигатели с вътрешно горене, стига те да използват т.нар. електронни горива. Тези синтетични горива са неутрални по отношение на климата, но за производството им се изисква много повече енергия, отколкото за зареждането на електромобил.

"Ситуацията е неприемлива", заяви Паскал Канфин, френски евродепутат от партията на президента Еманюел Макрон, който председателства комисията по околна среда на Европейския парламент и води преговорите по законодателството за нулевите емисии.

"Не е приемливо една държава да се отказва от думата си. Германия одобри сделката", каза Канфин пред репортери и призова германския канцлер Олаф Шолц да не влиза "в историята на Европа като човека, убил "зелената сделка".

Въпреки това СвДП настоява за дерогация на закона на ЕС, като се позовава на необходимостта от "отвореност" към новите технологии. След поредица от болезнени поражения на регионалните избори миналата година Свободните демократи превърнаха спасяването на двигателя с вътрешно горене - значим символ, но и основен източник на работни места - в основен политически приоритет.

Въпреки че председателят на ЕК Урсула фон дер Лайен се срещна с германското правителство в неделя, за да настоява за компромис, в понеделник Шолц даде да се разбере, че Берлин няма да отстъпи, докато Комисията не представи предложение за включване на електронните горива в законодателството за 2035 г.

"Правителството е единно в очакването си, че Европейската комисия ... ще направи предложение, насочено към начина, по който електронните горива могат да се използват след 2035 г.", каза канцлерът.

"Хазартна игра с доверието”

Заедно с Италия, Полша и България, които също изразиха възражения срещу закона на ЕС, Германия може да формира блокиращо малцинство, което да попречи на ЕС да приеме мандат за нулеви емисии.

Въпреки това не всички в Берлин смятат, че това е добра идея - особено екологичните Зелени, които също са част от управляващата коалиция.

"Винаги е трудно, когато изведнъж се появи различно мнение преди последните няколко метра", оплака се зеленият депутат Антон Хофрайтер, председател на Комисията по европейските въпроси в Бундестага. "По този начин Германия поставя на карта и доверието на европейско ниво. Това по принцип не бива да се прави, независимо от съдържанието на въпроса".

Действията на Берлин предизвикват тревога и в Брюксел. Съществува "страх, че страни като Полша ще започнат да използват същата тактика, че сегашното поведение на Германия легитимира атаките срещу други климатични досиета", заяви дипломат от държава от ЕС, стремяща се към по-амбициозни действия по отношение на изменението на климата.

Расмус Андресен, депутат от Зелените в ЕС от Германия, също предупреди, че Берлин създава прецедент, с който "сега ще се злоупотребява от други страни от ЕС, но и от участници в Европейския парламент, които искат да се отърват от Зелената сделка. Ето защо споразумението между Комисията и германското правителство сега става изключително важно и политически значимо."

Андресен отбеляза, че в миналото Германия е упреквала държави като Полша и Унгария, че са взели ЕС за заложник и заплашват да блокират законодателството в битките си с Брюксел за върховенството на закона.

"Дяснопопулистките правителства като това в Италия например или със сигурност в Полша или Унгария, разбира се, ще ни копират в бъдеще, ако вземат определени въпроси за заложници и твърдят, че други правят същото", каза депутатът от Зелените.

"Просто трябва да разберете, че Германия, разбира се, не е просто някаква държава, а най-голямата и икономически най-силна държава - членка на ЕС, към която другите държави гледат с добро око и винаги се ориентират в някаква степен", каза той. "Ето защо това е изключително проблематично и може да доведе до факта, че надеждността, която е много важна за европейската демокрация, в бъдеще ще бъде малко по-малко гарантирана."

Различни позиции

СвДП оспорва, че с блокадата в последния момент застрашава репутацията на Германия.

"Би било подвеждащо от дискусията за края на двигателя с вътрешно горене да се правят заключения за надеждността на Германия в Европа ", заяви партийният шеф Торстен Хербст. "Сегашният дебат е нормален процес на преговори."

Партията казва, че Берлин е дал само предварително одобрение на споразумението за 2035 г. миналата година, защото е разбрал, че Комисията ще предложи начин за включване на електронните горива. Сега той заявява, че се чувства излъган, защото Комисията не е направила това.

"Искаме правен регламент от Европейската комисия, тя ни го обещава, след това не го прави и е изненадана, че ние просто не се съгласяваме", заяви миналата седмица министърът на транспорта Фолкер Висинг, член на СвДП.

Въпреки че икономически либералната партия твърди, че се опитва да защити производителите на автомобили, индустрията е много по-двусмислена по отношение на тактиката на Берлин.

Търканията за условията на забраната до 2035 г. създават "несигурност сред потребителите, но и в индустрията, която инвестира в електромобили, батерии и инфраструктура за зареждане", каза Мартин Сандер, генерален мениджър на „Форд” в Европа. Компанията е поела ангажимент да премине изцяло на електрическо задвижване от 2026 г. Нейният конкурент „Фолксваген” - най-големият производител на автомобили в света, има за цел да преустанови европейското производство на автомобили с двигатели с вътрешно горене до 2033 г. /БГНЕС