Гръцката опозиция внесе вот на недоверие срещу Мицотакис

Опозицията в гръцкия парламент внесе вот на недоверие към правителството на Гърция заради твърдения, че то се е опитало да манипулира текущото разследване на най-тежката железопътна трагедия в страната.


Предложението, внесено от социалистическата партия ПАСОК и подкрепено от други опозиционни партии, едва ли ще успее, тъй като правителството има мнозинство в парламента.

Председателят на ПАСОК Никос Андрулакис заяви, че предложението е подкрепено от три други леви партии, и каза, че министър-председателят Кириакос Мицотакис "няма избор, той ще дойде тук, за да оправдае действията си".

Гласуването на вота на доверие ще се проведе в късните часове на 28 март след тридневни дебати.

Катастрофата, при която загинаха 57 души през февруари 2023 г., стана, когато малко преди полунощ в близост до тунел край централния град Лариса се сблъскаха товарен и пътнически влак с 350 служители и пътници, предимно студенти.

Година след трагедията роднините на жертвите твърдят, че въпреки обещанията на правителството за пълно разследване, държавните органи са изгубили време и са пропуснали жизненоважни доказателства.

Експерти, назначени от семействата на роднините, твърдят, че мястото на произшествието е било почистено от останките и горния слой почва, преди разследващите да могат да го изследват изцяло.

Тялото на млада жена, пътувала във влака, все още е в неизвестност и има твърдения, че товарният влак е превозвал недекларирани химикали.

Проучване на общественото мнение на Metron Analysis от миналата седмица показа, че почти 9 от всеки 10 гърци смятат, че в разследването е постигнат малък напредък.

Преди дни гневът нарасна още повече, след като седмичникът "То Вима" съобщи, че изтеклите записи на персонала на влака в нощта на инцидента, пуснати от медиите по това време, са били редактирани, за да се внуши, че причината за случилото се е само човешка грешка.

Впоследствие опозиционните партии обвиниха правителството, че е "раздало" редактирания запис на проправителствени медии, за да подкрепи тази теза.

Критиците посочват обръщението на Мицотакис към нацията само няколко часа след инцидента, в което той казва: "Всичко показва, че причината е човешка грешка."

Правителството реагира с ярост на твърденията, като нарече опозиционните партии "разбойници", целящи да "дестабилизират" страната.

Правителственият говорител Павлос Маринакис нарече доклада на "То Вима" "неоснователен" и "петно" върху историята на вестника.

Основната опозиционна партия "Сириза" призова Мицотакис, който бе преизбран с лекота през юни, да подаде оставка.

Опозиционните партии вече бяха ядосани през изминалата седмица, след като четиримесечното парламентарно разследване на инцидента приключи, без да бъде доказана вината на висши политици.

Над 30 железопътни служители и длъжностни лица са обвинени във връзка с катастрофата от 28 февруари 2023 г., като се очаква съдебният процес да започне през юни.

В продължение на десетилетия 2 552-километровата железопътна мрежа на Гърция страда от лошо управление, лоша поддръжка и остаряло оборудване.

Миналата година правителството се отърва от поредния вот на недоверие заради скандал с подслушване, в който бяха замесени държавното разузнаване и кабинетът на министър-председателя. /БГНЕС, АФП